Lahdessa järjestetään 11.–12. elokuuta varsinainen ralliautoilun superviikonloppu, jossa Lahti Historic Rallyn ja Future SM-rallin alaisuudessa näkee kilpa-autoilun kehityksen menneiltä vuosikymmeniltä aivan nykypäivään asti. Rallin lähtö -ja maali on tutusti Lahden upealla satama-alueella, josta startataan matkaan perjantaina 11.8. klo 11 ja maaliin samaan paikkaan saavutaan lauantaina 12.8. noin klo 17.30 aikoihin. Sataman alueen tapahtumat alkavat jo torstaina, kun alueella on yleisölle suunnattu Meet & Greet -tapahtuma klo 18–21. Tapahtumassa on paikalla helposti jututettavissa kärkikuljettajia ja nopeaa rallikalustoa sekä rallisimulaattori.
Rallin järjestäjät sekä WRC2-luokassa maailmalla ajavan suomalaiskaksikon Sami Pajari–Enni Mälkönen taustajoukot olivat tahoillaan suunnitelleet rallietkoja, ja he yhdistivät nyt ideansa ja suunnitelmansa. Lahden oma mies Pajari varmasti laitetaan illan aikana kuljettajakollegoita kiusaamaan muutamilla kysymyksillä. Pajarin kausiohjelma ei tänä vuonna mahdollista Lahdessa kilpailemista, mutta kotikaupungin rallissa halutaan näin olla mukana.
Erityisesti lahtelaisia varmasti kiinnostaa myös, että ralli vaikuttaa pysäköintiin. Sibeliustalon viereinen asfalttiparkki on varattu Lahti Historic Rallyn huoltoalueeksi ja vastaavasti Lahti Hallin piha-alueella on SM-rallin huoltoalueet. Sataman tapahtuma-alueella on koko rallin ajan iso näyttö, josta kilpailua voi livenä seurata.
Perinteinen Lahti Historic Rally ajetaan tänä vuonna 20-vuotisjuhlarallina. Euroopanmestaruuspisteistä Lahti Historic Rallyssa ajettiin ensi kertaa vuonna 2003, jolloin voiton vei länsinaapurimme edustaja Tony Jansson Ford Cortina Lotuksella. Vuotta aiemmin ajetussa EM-kandidaattikisassa voittoon ajoi Hannu Mikkola Ford Escort RS1600 MK1:llä.
Lahti Historic Rally on FIA European Historic Rally Championship-sarjan kauden seitsemäs osakilpailu. Tänä vuonna Lahti ei poikkeuksellisesti olekaan sarjan ainoa sorakilpailu, kun kauden päättävä yhdeksäs osakilpailu ajetaan marraskuussa Kreikan Acropoliksessa.
Viime vuonna voiton otti Toyotan WRC-tallin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala Toyota Celica GT-FOUR (ST 165) -ajokillaan. Kun vuosi 2020 jäi koronan vuoksi Lahti Historic Rallyna toteutumatta, on tänä vuonna siis 20. kerta, kun EM-pisteistä Lahdessa kilvoitellaan.
Tämän vuoden kilpailun osalta ensimmäisenä reitille päästetään tietenkin kansainvälisen Lahti Historic Rallyn kilpailijat. EM-kilpailijoiden jälkeen matkaan päästetään kotimaisen Historic Rally Trophyn kilpailijat tasanopeusluokkien johdattamina ja lopuksi starttaavat Ralli SM -sarjaa ajavat kuljettajat.
Sääntöteknisesti kotimaiset sarjakisat ajavat Future SM-rallin nimen alla. Historic Rally Trophylle kyseessä on kauden viides osakilpailu seitsemästä, ja heidän mukanaan starttaa ilmajäähdytteisille Volkkareille suunnattu VW Aircooled Rally Series sekä vain lauantaina BMW Ralli -sarja. Tasanopeusluokan kilpailijat ajavat viikonloppuna kaksi erillistä osakisaa; sarjan viidennen ja kuudennen.
Ralli SM -sarjaa ajaville osakilpailu puolestaan on seitsemän osakilpailun sarjassa viimeistä edellinen. Voitaneen siis vielä todeta, että Lahdessa pistetaistot ovat kuumimmillaan.
Lahti Historic Rally sekä muutkin historic-luokat ajavat erikoiskokeita 12 kappaletta ja niille mittaa kertyy noin 149 kilometriä. Erikoiskokeista neljä ajetaan perjantaina (52 km) ja kahdeksan lauantaina (97 km). Ralli SM -sarja liittyy letkaan mukaan perjantain toiselle ajokierrokselle, joten heille ajettavaa on 10 erikoiskokeen ja 123 kilometrin verran. Reitti kulkee Kärkölän, Hollolan, Padasjoen, Pälkäneen ja Hämeenlinnan alueilla. Kilpailijamäärän odotetaan kaikkiaan asettuvan noin 200 autokunnan paikkeille. Rallin järjestäjänä toimii Lahti Historic Rally ry, jonka jäsenseuroja nykyisellään ovat Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat, Lahden Urheiluautoilijat, Lammin Urheiluautoilijat, Heinolan Urheiluautoilijat sekä Historic Rally Club Finland.
-JS & KK