Kansainvälinen Lahti Historic Rally on järjestetty Lahdessa vuodesta 2002 alkaen vuosittain, poislukien vuosi 2020 jolloin Covid-19 pandemia sotki kansainvälisen kilpailun suunnitelmat. Järjestävä taho, Lahti Historic Rally ry järjesti kuitenkin silloinkin kansallisen rallin Top Building Ralli nimellä ja sen keskuspaikkana toimi Tuuloksen Kapakanmäki.
Lahti Historic Rally ry:n muodostavat Lahden UA, Päijät-Hämeen UA, Heinolan UA, sekä Lammin UA. Uusimpana tulokkaana yhdistykseen on liittymässä HRCF, eli Historic Rally Club Finland joka Suomessa on vastannut kansallisen Historic Rally Trophy-sarjan järjestämisestä. Tulevaisuudessa tapahtuman on tarkoitus vahvistaa rooliaan kotimaan ykköstapahtumana niin kansainvälisen kuin kansallisenkin historic-ralliautoilun saralla.
Kansainvälisen rallin järjestelyt ovat edenneet kevään aikana melko normaalisti, hieman jännittynein ja odottavin tunnelmin kuitenkin. Varmuutta siitä mitkä ovat matkustusrajoitteet ja muut rajoitukset elokuussa, ei tietenkään ole tiedossa vielä huhtikuussa, joten asiaan on liittynyt vahvasti taloudellisen riskin pelkokin. Entä jos ei ulkomaalaisia kilpailijoita paikalle saapuisikaan, entäpä kun ei maksavan yleisön pääsystä reitillekään ole mitään takeita.
Kun huhtikuun alkupuolella kävi ilmi ettei Oulussa saada syyskuun alussa SM-rallia järjestettyä ja AKK:n alkaessa selvittää korvaavaa kilpailua, oltiin Lahdessa välittömästi valmiita ottamaan Ralli SM mukaan kilpailuun. Isompi kilpailijamäärä pienentää taloudellista riskiä jo huomattavasti. SM-sarjan vetovoimasta oli kiinnostuneita muitakin, mutta kokemus isojen kisojen järjestämisestä vuosittain kallisti lopulta vaakakuppia Lahden suuntaan.
Koskaan aiemmin ei ole SM-rallia ja Historic Rally Trophya ajettu samassa kilpailussa, puhumattakaan että mukaan vielä laitetaan EM-arvoinen historic-ralli, voidaan rehdisti puhua historiallisesta tapahtumasta. Menneisyys ja nykyaika paiskaavat näin kättä Lahdessa 13. -14.elokuuta.Lahti Historic Rally on siis kansainvälinen ralli tänäkin vuonna, Historic Rally Trophyn luokat ja Ralli SM, sekä Suomi Cup ajetaan Top Building Ralli nimen alla.
Rallin reitti käsittää kaikkiaan kuusi erillistä erikoiskoetta, joista jokainen ajetaan kahdesti. Historic-luokkien autot ajavat kaikki 12 erikoiskoetta, Ralli SM ajaa yhdeksän viimeistä erikoiskoetta. Ensimmäinen kilpailupäivä käsittää niin sanotun Sysmän lenkin, kun taasen lauantaina suunnataan länteen Lammin lenkille. Kasvaneen automäärän myötä on rallin tilojen ja tarpeiden sekä aikataulujen suhteen osittainen uusintasuunnittelu käynnissä, jotta toiminnot saadaan sujuvasti toteutettua.
Järjestelytoimikunnalla on vahva usko siihen, että reitti miellyttää niin ajollisesti kuin maisemallisesti sekä ulkomaalaisia, että kotimaisia sorateiden virtuooseja, historiallinen tapahtuma saa arvoisensa tiestön.Tapahtuman informaatioita täydennetään Lahti Historic Rallyn nettisivulla, sekä sosiaalisen median kanavilla.