Maineikasta autourheiluseuraa, Automobile Club Monacoa, edustava Pentti-Juhani Hintikka on seuran ainoa suomalaisjäsen. Hintikka kertoo seuraan kuuluvan yli 16000 jäsentä ja niin sanottuun Historic Comissioniin eli ”historic-ralliryhmäänkin” parisen sataa.
”Meillä on kuukausittain kaikenlaista ohjelmaa. Suurin osa jäsenistä on aktiivisesti mukana kaikissa Monacossa järjestettävissä kilpailuissa toimitsijatehtävissä. Muina aikoina sitten ajetaan omia kisoja ja harrastetaan yhdessä”, kertoo Hintikka seuransa toiminnasta.
Kaivosinsinöörinä työuran lähinnä Euroopassa suomalaisyritysten palveluksessa ja siellä asuneena tehnyt Hintikka on nyt eläkkeellä.
”Asun Ranskan puolella lähellä Monacoa, mutta kesät tulee vietettyä Suomessa. Aikaa on taas enemmän osallistua kisoihin ja nautiskella autourheilun parissa”, kertoo jouluaattona 1940 syntynyt Hintikka.
Lahden Varaosaexpert Rallin tasanopeusluokkaan osallistuva Hintikka starttaa kisaan HRT-sarjan parin vuoden takaisen mestarin Kari Kuosmasen kanssa. Ykköskuljettajana normaalisti toimiva Kuosmanen hoitelee tällä kertaa ”konttoristin” tehtäviä.
”Ei Karille mitään uutta ole istua kakkosohjaajan paikalla, meille on historiaa yhdessä ajamisesta. Olin vailla kartanlukijaa ja Karilla vapaata kalenterissa, joten Lahdessa nähdään”, paljastaa Hintikka.
Hintikka myöntää, ettei mitään valtavia odotuksia Lahdenkaan kisan suhteen ole.
”Tasanopeus on laji, jossa menestyy parhaiten, kun yhteistyö sujuu saumattomasti kartanlukijan kanssa. Kartanlukijat ovat vuosien aikana vaihtuneet liian usein erilaisista syistä, mikä tietenkin näkyy tuloksissa.”
Hintikalla on kokemusta Suomessa järjestetyistä ralleista 1970-luvun taitteesta. Kansallisten rallien lisäksi mies ajoi Jyväskylän Suurajoissakin. Vuoden 1970 kisa BMW 1600:lla Vilho Flinkin kanssa päättyi keskeytykseen. Seuraavana vuonna Olli Jauhiaisen luotsaamana VW 1600 L:llä Hintikka tuli maaliin ja sijoittui luokassaan neljänneksi. Vuoden 1973 Suurajot Unto Paakkisen kanssa VW 1302 S:llä päättyi keskeytykseen Ouninpohjan erikoiskokeella.
Hintikka kilpailee Suomessa kullanvärisellä Kuplallaan, mutta Monte Carlo -ralleissa mies nähdään Porschen puikoissa.