Lahti Historic Rally tarjosi monia käänteitä kilpailun aikana, mutta viimeiset käänteet tarjoiltiin ajamisen jo päätyttyä. Suorastaan sensaatiomaisen kovaa ajanut ja ensimmäistä kisaansa takavetoautolla ajanut Ranskan Florent Todeschini juhli voittoa podiumilla, mutta kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa hänen ajamansa Ford Escort RS ei kaikilta osiltaan ollut luokitustodistuksen mukainen. Ranskan sarjassa autossa on käytössä ohjaustehostin, sekä taka-akselin watt-tuennan kiinnityksen osalta ratkaisuja, jotka eivät vastaa kansainvälistä historic-passitusta. Sen myötä tuloksena oli hylkääminen kilpailun lopputuloksista.
Voittajaksi ranskalaisen hylkäyksen jälkeen nousi Jari Huttunen, joka ajoi myös ensimmäistä takavetokisaansa Ford Escort RS:llä. Kiuruveden supermies nähtiin kilpailun aikana useaan otteeseen mairea hymy kasvoillaan, joten ajaminen takavetoautolla suomalaisilla sorateillä maistui myös maailmaa kiertäneelle kuljettajalle. Huttusen kartturina nähtiin Topi Luhtinen, joka on mukana Toyotan junioriohjelmassa ja kartturoi pääsääntöisesti Japanin Hikaru Kogurea.
Toiseksi kilpailussa ajoi takavetoisella Opel Ascona 400:lla Marko Uutela – Ville Mäkelä kaksikko, joiden kohtalona viime vuonna oli jälkikatsastuksessa tulla hylätyiksi vääränlaisista takajarrulevyistä. Eroa voittoon ajaneeseen Huttusen autokuntaan kertyi 31,8 sekuntia.
Kolmospaikan nappasi Tommi Hannuksela – Jukka Vihtalahti, jotka täydensivät takavetoautojen trion Ford Escort RS:llään. Huttusen kanssa samassa huoltopilttuussa ollut kaksikko jäi voittajasta 3:51,8 minuuttia.
FIA European Historic Rally Championship -sarjaan ilmoittautuneista kuljettajista korkeimmat pisteet matkasivat Britteihin, kun voittoon ajoi säännöllisesti Lahden kilpailuun osallistuva Ernie Graham tyttärensä Annan kartturoimana. Heidänkin ajokkinaan Ford Escort RS, mutta oikealta ohjattavana versiona. Huttuseen verrattuna aikatappiota tuli 5:54,1 minuuttia.
Monilla kärkipään sijoille odotetuilla kuljettajilla oli erilaisia ongelmia matkassa. Kilpailun suurimpana voittajaehdokkaana kilpailuun startannut kaksikko Jari-Matti Latvala – Janni Hussi joutui perjantaina keskeyttämään kilpailunsa jo toisen erikoiskokeen jälkeen. Nelivetoisen Toyota Celica GT Four (ST 165) ajokin jakohihna pääsi hyppäämään parin hampaan verran ja keskeytys oli väistämätön. Yleisön suosikkikaksikko pääsi kuitenkin lauantaille mukaan ja ajoi pohja-ajan kaikille erikoiskokeille. Hienon nousun kilpailun aikana teki myös Unkari Tibor Érdi Jr. nelivetoisella Ford Sierra Cosworthillaan. Avauserikoiskokeella aikatappiota kärkeen tuli lähes 6 minuuttia. Raivokas takaa-ajo tuotti tulosta ja kilpailun toiseksi viimeisellä erikoiskokeella mies oli jo noussut Grahamin autokunnan edelle ja oli kiinni sarjakuljettajista nopeimman tittelissä. Viimeisellä erikoiskokeella vaihteistovika kuitenkin päätti harmillisesti matkan. Synkin kohtalo nähtiin kuitenkin perjantaina kilpailun kolmannella erikoiskokeella, kun Lahdessa useasti podiumilla nähty Ville Silvasti selätti upean Audi Quattronsa sangen näyttävästi.
Historicien EM-sarjan, kotimaisen Historic Rally Trophyn ja Ralli SM:n ajaminen samassa kilpailussa on valtava haaste monella tapaa, mutta etuna on kaluston laajuus. Tänä vuonna Future SM-rallin puolelle kilpailuun saatiin mukaan kutsuvierasluokka, jonka ehdottomana tähtenä oli lahtelainen Sami Pajari Toyota Corolla GT:llä. Vastikään Jyväskylän MM-rallissa debyyttinsä Toyota Gazoo Racingin Rally1-autolla suorittanut kuljettaja toi takavetoista ajokkiaan näyttävästi ja kovaa. Esimerkiksi perjantain päätöspätkällä Ylänteellä nuoteitta ajanut huimapää olisi ollut SM-sarjan kuljettajista viides. Moottoririkko päätti kuitenkin harmillisesti matkanteon lauantain avauspätkällä. Kutsuvierasluokan voittoon nousi tässä kohtaa stand-up koomikkona paremmin tunnettu Ismo Leikola, joka uransa kolmannessa rallissa pääsi koko ajan paremmin ja paremmin juonesta kiinni. Vannoutuneimmiltakin rallin seuraajilta alkoivat päät nyökähdellä hyväksyvästi miehen suoritukselle ja jos miehen iloisuudesta kilpailun aikana voi mitään päätellä, ajoura jatkuu takuuvarmasti.
Historic Rally Trophyn ja Ralli SM:n osalta kilpailun eri vaiheista on luettavissa kyseisten sarjojen nettisivuilla. Lahdessa rallia ajetaan jälleen 22-23.8.2025.