Elokuun puolivälissä; 14.–16.8.2025, pärähtävät Lahden satamassa jälleen ralliautot käyntiin, kun FIA:n historicien EM-osakilpailu 6/10, Ralli SM -sarjan osakilpailu 6/7 sekä Historic Rally Trophyn & Historic Regularity Rally Trophyn (tasanopeusrallisarjan) osakilpailu 4/6 ovat alkamassa tuttuun tapaan. EM-rallia ajetaan nyt jo 24:nnen kerran Lahden ympäristössä, ensimmäinen näistä vuonna 2002 tosin ”EM-kandidaattikisana”.
Vuoden 2025 tapahtuma, Lahti Historic Rally, on tavallista mielenkiintoisempi, sillä EM-kisan puolella Jari-Matti Latvala–Janni Hussi taistelevat EM-mestaruudesta, Ralli SM -sarjan puolella myös Esapekka Lappi–Enni Mälkönen osallistuvat mestaruustaistoon ja HRT/HRRT-sarjan yksipäiväisyys saattaa tuoda yllätyksellisiä uusia kuljettajia mukaan vanhojen konkareiden joukkoon. Lahti Historic Rally 2024 sai yllättävän paljon ulkomaalaisia kuljettajia jo mukaan, ja samaa odotetaan ensi kesän tapahtumaankin. Latvalan kisaaminen sarjassa on kasvattanut jo nyt historic-rallien kiinnostavuutta, mikä toivottavasti kasvattaa EM-osakisan osanottajamäärää.
Muutoksia kv-kilpailun ja järjestelytoimikunnan johdossa
Tapahtuman järjestelytoimikunnassa on tapahtunut muutoksia, kun esimerkiksi kansainvälisen EM-kilpailun monivuotinen kilpailunjohtaja Juha Kukkonen ”jäi hyvin ansaitulle eläkkeelle” ja hänen tilalleen saatiin riihimäkeläinen, raskaan sarja autourheiluihminen Riku Bitter. Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana tällä kaudella toimii nykyään Lohjalla asustava, autourheilun monitaituri Jukka Westerback. Kansallisen puolen kilpailunjohtajana jatkaa mikkeliläinen, myös au-konkari Tomi Jääskeläinen.
Kv-kisan sihteerinä toimii edelleen Nina Järvinen. Ratamestarina jatkaa viimevuotiseen tapaan Jouni Ikävalko, reittijohtajana Heli Korkeila ja näillä näkymin turvajohtajana Kari Kukkamäki. Markkinointiasioista vastaa Mika Turkki.
Tapahtuman organisaatiota rakennetaan parhaillaan kiihtyvällä vauhdilla. Jos sinua kiinnostaa tulla mukaan tekemään superhienoa tapahtumaa, laita viestiä vaikkapa kilpailun sihteeri Ninalle (nina.jarvinen@lahtihistoricrally.fi). Kaikenlaisia tehtäviä on tarjolla, ei tarvitse olla aikaisempaa kokemustakaan välttämättä.
Kilpailu samalla konseptilla – kolme arvosarjaa samalla kertaa
Lahden superralliviikonloppuna EM- ja SM-kilpailijat ajavat kahtena päivänä eli perjantaina ja lauantaina. HRT/HRRT-kilpailijat ajavat vain lauantain reitin. Kilpailun lähtö ja maali on Lahden satamassa. Aikataulut tarkentuvat kevään aikana, joten niistä tiedotetaan tuonnempana.
”Reitti on käytännössä valmis”, kertoo Jouni Ikävalko.
”Kahdelle päivälle on rakennettu tuttuun tapaan kuusi kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta, yhteensä siis 12 pikataivalta. EK-kilometrejä on noin 145, jotka jakaantuvat suunnilleen puoliksi.”
-kk