
Tsekin osakisaan Jari-Matti Latvala saa vierelleen kartturiksi Tuukka Shemeikan, kun Janni Hussi on työkeikalla Kanarian MM-rallissa. Kuva Costa Brava Rallysta 2025.
Tsekkiläinen pari Vojtec Štajf–Veronika Havelková Toyota Celica GT-4 (ST165) -autollaan sai ”kunnian” startata FIA:n historic-rallien EM-sarjan 2025 toiseen osakisaan numerolla 1, vaikka he eivät aja EM-pisteistä eivätkä olleet mukaan Costa Bravassa. Štajf ja Havelková sijoittuivat viime vuoden sarjassa neljänneksi kategoriassa 4 osallistuttuaan yhdeksästä osakisasta kuuteen ja keskeyttivät näistä yhden. Štajf on lähtöluettelossa merkitty ajamaan Tsekin mestaruuskisan puolella.
Tämä lähtöluettelotilanne on vähintäänkin mielenkiintoinen, sillä suomalaispari Jari-Matti Latvala ja ”janni hussin tuuraajaksi” lähtenyt Tuukka Shemeikka saanevat edellä menevästä tsekkiparista hyvää sparrausta. Latvala starttaa kisaan numerolla 2.
”Janni on Kanarialla Katsutan etuautoporukassa. Ihan helppo ei ollut löytää tuuraajaa, mutta onneksi Tuukalle tämä lopulta sopi”, kertoi Latvala.
Costa Bravan jälkeen Latvala kertoi, että pientä parannusta autoon on tehtävä ennen seuraavaa kisaa.
”Auto on nyt huollettu, ja ensi viikolla ajetaan vielä testiä Tsekeissä. Tarkoitus on kokeilla pehmeämpää jousitusta ja toista takalukkoa.”
”Hienoa, että saatiin lähtöluetteloon uusia nimiä. Uskon, että saadaan aikaan oikein hyvä kilpailu.”
Mielenkiintoa lisännee sekin, että samaisen kategorian 4 mestaruuden viime vuonna voittanut unkarilainen Erdi Tibor junior ja kartturi István Kerék lähtee reitille Latvalan perään numerolla 3 ja autona Ford Sierra RS Cosworth. Kaikki kolme ensimmäistä ajavat siis nelivetoista autoa.
Ruotsalaisparilla Tobias Johansson – Jenny Strandbeg oli kovasti ongelmia Costa Bravassa, kauden avauskisassa. Vauhti oli oikein hyvää, mutta lopulta tekniset ongelmatkin pilasivat kisan, eikä aikakortin ”unohtaminen” ensimmäiselle AT-asemalle antanut hyvää alkua päivän urakkaan. Nelivetoisella Audi quattro A2:lla kilpaileva pari saattaa olla perässään Lancia 037:lla starttaavalle suomalaisparille Ville Silvasti – Risto Pietiläinen samanlainen hyvä ”kirittäjä” kuin Štajf voisi olla Latvalalle.

Ville Silvasti on tyttärensä Saimin kanssa osallistunut HRT-kisoihin Suomessa. Nyt auto on roudattu Tsekin osakisaa varten Eurooppaan ja vierelle istahtaa jälleen Risto Pietiläinen. Kuva Kuopiosta. Marko Kyöstilä
Kakkoseksi Latvalan jälkeen Costa Bravassa sijoittunut sveitsiläinen Pascal Perroud BMW M3:lla ei ole ilmoittautunut Tsekin osakisaan, mutta kolmanneksi nelivetoisella Ford Sierra Sapphirella ajanut saksalainen Pieter-Jan Maeyaert on.
Kaiken kaikkiaan neljään kategoriaan EM-sarjassa pisteitä ajamaan on tällä hetkellä ilmoittautunut 73 ykköskuljettajaa sekä viisi HTP-passilla varustettua autokuntaa P2-statuksella (vuosien 1993–2000), jotka eivät kerää pisteitä EM-sarjassa. EM-pisteistä ajavia on Tsekin osakisassa yhteensä 26.
Kaiken kaikkiaan Tsekin EM-osakisaan ilmoittautuneita on 36 autokuntaa. Näiden ei-pisteistä ajavien joukossa on kaksi tuttua suomalaispariakin: numerolla 28 Sverre Norrgård – Sohvi Petroff BMW 2002 Ti:llä sekä numerolla 36 Pekka Anttalainen – Antti Hietaniemi vuoden 1959 Skoda Octavia Superilla. Kumpikin kategoriassa 1. Kummallakin on luokassaan kova kanssakilpailija; Norrgårdilla Italian Antonio Parisi Porsche 911:llä ja Anttalaisella tsekkiläinen Oldřich Kovařich Snr Skoda Octavia TS:llä.
Poikkeuksellisesti Tsekin osakilpailu ajetaan ensi viikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina, kun yleensä EM-osakisan konseptina on kisata perjantaina ja lauantaina. Tsekissä ei tänä vuonna sallittu sulkea erikoiskokeita arkipäivinä.
Tsekissä ajetaan 12 erikoiskoetta kahtena päivänä, ek-kilometrejä on noin 141. Koko reitin pituus on noin 500 km. Ralli alkaa lauantaina klo 8:00 Suomen aikaa ja yötauolle tullaan kahdeksan pätkän jälkeen noin klo 15 alkaen. Sunnuntaina kisa jatkuu klo 8:00 ja maalissa ollaan neljän pätkän jälkeen noin klo 14:40 Suomen aikaa. Kilpailijoita kansalliset historic-luokat mukaan luettuina on yhteensä 69 autokuntaa.
-kk