Lahti Historic Rallyn voittajat: Marko Uutela-Ville Mäkelä ja Opel Ascona 400. Auto, jolla on nyt kolmesti voitettu Lahden Historic Rally. Uutelaa ennen Mika Turkki ja häntä ennen Jari Kankaanmäki. Kuva: Marko Kyöstilä

Aika paljon sanottu, kun Lahti Historic Rallyssa, joka oli FIA:n historicien EM-rallisarjan kuudes osakilpailu, oli mukana myös supersuosittu pari Jari-Matti Latvala–Janni Hussi Toyota Celicalla. Muistoissa oli vielä viime vuoden kisa, jossa Latvala keskeytti ensimmäisenä päivänä, mutta jatkoi seuraavana melkoisen aikarangaistusmäärän kera, ettei kilpailun voittajaksi ollut asiaa. EM-sarjassa oli ennen Lahtea ajettu viisi osakisaa, joista kaksi ensimmäistä Latvala voitti, sen jälkeen tuli kaksi keskeytystä ja viidennestä työkiireet estivät osanoton.

Kovasti toivottiin, että Latvala pystyy Lahdessa ajamaan ongelmattoman kisan ja – tietenkin uskoimme – ajamaan myös voittajana lauantaina Lahden sataman maalilavalle. Kuitenkin ennakkosuosikkeja mietittäessä Uutelan autokunta oli heti seuraavana ehdokas – ”jos Latvalalle tulee ongelmia”.

Erittäin harmillista, että näin sitten todellakin taas kävi. Latvalan autoon tuli moottorivika perjantain viimeisellä erikoiskokeella. Latvala tuumasi kilpailukeskuksessa perjantai-iltana, ettei pysty saamaan autoaan kuntoon eikä starttaa lauantain reitille. Suuri pettymys Latvalalle ja Hussille, mutta myös suurelle yleisömäärälle, jotka jo torstaina tuhatpäisesti oli tullut Rallietkoille tähtiparia tapaamaan. Ja harmittihan meitä organisaation jäseniäkin.

Latvala todellakin nautiskeli Lahti Historic Rallyn erikoiskokeilla perjantaina. Alla oli uusi, mutta oikeasti vanha, kunnostettu Celica. Eri auto, millä Latvala Euroopan kisoissa ajoi. Nyt oli sora-alusta autossa ja kaiken piti olla kunnossa. Viiden erikoiskokeen jälkeen Latvalan ero toisena olleeseen pariin Marko Uutela–Ville Mäkelä (Opel Ascona 400) oli 2:49,2.

Yllättävästi Marko Rämänen ja Sakari Ranki olivat Opel Kadett E:llä kolmantena, ero Uutelaan oli 39,8 sekuntia. Kuutosella sitten Latvalan vauhti hiipui.
”Otin vauhtia pois, kun huomasin, että lämmöt nousivat ja öljytkin tulivat ulos. Toivoin vielä siinä vaiheessa, että päästään huoltoon ja saadaan vika korjattua”, kertasi Latvala vielä tilannetta.

Vauhtia Latvala otti pois, mutta pohja-aika perjantain viimeisellekin kirjattiin hänelle. Ero Uutelaan oli kuitenkin vain 14,5 sekuntia. Näin ollen päivän päätteeksi eroa kakkoseen, Uutelaan, oli 3:03,7. Rämänen pysyi kolmantena, mutta EM-pisteistä ajava britti Seb Perez Porsche Carreralla oli 11,1 sekunnin päässä neljäntenä. Puolan Maciej Lubiak Porschella ja britti Will Graham BMW:llä olivat seuraavina ennen suomalaisparia Arto Rekola – Henri Lindroos Ford Escortilla.

Sade sotki kilpailua harmittavasti

Lauantai valkeni kosteana, yöllä oli satanut, ja päivän aikanakin tuli vettä sen verran, että erikoiskokeet olivat paikoitellen todella liukkaita ja savisia. Uutela lähti johtoasemassa lauantain lenkille, kuudelle erikoiskokeelle, ja aloitti heti pohja-ajalla.
”Eka pätkä meni ok, mutta seuraavalla jo tuumailin, että kun on minuutin johto, ei tartte ihan ’raivoamalla’ vetää”, muisteli Uutela kisan jälkeen.
Aamun toisella 26-vuotias Seb Perez oli nopein 4,7 sekunnilla ennen Rämästä. Uutela jäi kolmanneksi, eroa Pereziin oli 5,7 sekuntia. Tämän pätkän jälkeen Uutelan autokunta huomasin, että heille oli napsahtanut minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumisesta AT-asemalle.
”Se tuli siinä huollosta lähdettäessä. AT-henkilöstö sähläsi ensin aikakorttien kanssa ja sitten antoivat aikasakonkin, jota kovast siinä protestoimme. Yritimme selvittää tilannetta, ja välillä jo kuultiin, että aikasakko poistetaan. No hyvä, mietittiin, että edelleen sitten minuutin johto on turvallinen ero muihin”, muisteli Uutela.
Pian tuli uutta tietoa, että aikasakko pysyykin. Uutela kertoi, että se sitten taas muutti tilannetta.

Brittipari Porschella Seb Perez-Dale Bowen sijoittui toiseksi ensimmäisessä Lahti Historic Rallyssaan, joka ei kuulemma jää viimeiseksi. Kuva: Marko Kyöstilä

”Nyt piti sit kuitenkin vetää tosissaan, jotta johtoasema säilyy.
Myöhemmin tilannetta kaiken lisäksi sekoitti sekin, että ihan hervoton sadekuurokin sattui kohdalle, eikä tuulilasista näkynyt oikein mitään. Perez ajoi nyt toisen pohja-ajan. Hän ehti sadekuuroa ennen ajaa pätkän. Myös Adrian Hetheringon ja Will Graham säästyivät vesisateelta, Uutela oli neljäs jääden 15,9 sekuntia Perezille, samoin Rämänen pysäytti kellot Uutelan kanssa samaan aikaan.

Nyt meni tiukalle, kun Perez johtikin yllättäen Lahti Historic Rallya vain 2,1 sekunnin erolla Uutelaan. Viimeisellä pätkällä Uutela kiristi vielä ja ajoi kuuden sekunnin erolla Pereziin pohja-ajan, jolloin Uutelan ja Mäkelän voittomarginaali oli 8,1 sekuntia. Huh, huh!

Marko Rämänen oli hieman pettynyt

Marko Rämänen ja Sakari Ranki aivan loistavasti sijoittui Lahti Historic Rallyssa kolmanneksi, mikä lienee ollut monelle yllätys. Ei kuitenkaan miehelle itselleen.
”Kyllä mä hieman aamulla haaveilin toisesta sijasta, ja pääosin olen kisaan tyytyväinenkin”, myönsi Rämänen.
”Harmittaahan se tietenkin, että toinen sija oli niin sanotusti tarjollakin, mutta se sadekuuro muutti tilanteen. Oma moka oli, että pistin sateen tullessa kyllä puhaltimen tuulilasille päälle, mutta lämppäriä. Lasi meni huuruun, joten hankalaa oli.”
”Kun sitten jäätiin niin paljon, päätimme, että autoa ei rikota eikä oteta mitään liikoja riskejä.”

Marko Rämänen ja kartturinsa Sakari Ranki Opel Kadettilla nappasivat kolmannen sijan. Kuva: Marko Kyöstilä

Maalissa Perez oli sitten kakkonen, 17,3 sekuntia paremmalla ajalla kuin Rämänen. Neljänneksi jäänyt Lubiak jäi reilun minuutin päähän.

Uutelan ja Rämäsen jälkeen paras suomalainen pari oli Arto Rekola–Henri Lindroos Escortilla. Petri Fonsell – Jani Kovanen 1300-kuutioisella Starletilla jäivät 11:nneksi eli juuri juuri kympin ulkopuolelle. Italialainen Diana Paolo Mirafiorilla oli 10:s, ero kärkeen oli reilut neljä minuuttia ja Fonselliin 27,8 sekuntia.

Moni lupasi tulla uudelleen ensi vuonna

Sami Pajarin tyylinäyte leikkimielisessä mölkkykisassa Rallietkoilla. Harmittavasti Pajari joutui keskeyttämään jo perjantaina rallin ajamisen. Kuva: Seppo Koskinen

Maalilavalla kilpailijat kilvan kehuivat, kuinka hieno reitti oli ja miten mahtavaa oli ajaa tuollaisia erikoiskokeita. Ulkomaalaiset kaikki lupasivat tulla ensi vuonna uudelleen. Team Bassanon porukka oli Lahdessa autonkuljetusrekalla, johon mahtui kuusi autoa. Ensi vuonna lupasivat tulla kahdella rekalla. Ja yksi heidän tiimistään oli vielä omalla trailelilla liikkeellä.

Rallietkot torstaina keräsivät huiman määrän kansaa Lahden satamaan. Yleisölle oli haastattelujen ja nimmareiden jaon lisäksi tarjolla pieni, leikkimielinen mölkkytempauskisa, jonka voitti Jari-Matti Latvala, Ville Mäkelä oli toinen ja Janni Hussi kolmas. Latvalalle luovutettiin perjantaiaamuna palkinnoksi mölkkypeli.

-kk

Matti J. Tarvaisen syntymäpäivä on 26.8. ja mies täyttää 80 vuotta. Matti on ajanut viime vuoden kisaa lukuunottamatta kaikissa Lahti Historic Rallyn kisoissa, tänä vuonna siis jo 23:nnen kerran. Lavalla myös Rallietkojen juontaja Petra Partanen ja järjestäjien puolesta muistoplakaatin Matille ojensi rallin lehdistöpäällikkö Kikka Kuosmanen. Kuva: Seppo Koskinen

TULOKSIA – TOP 10
Lahti Historic Rally 2025

Yleiskilpailu
1. Marko Uutela – Ville Mäkelä Opel Ascona 400 1:19:10,3

2. Seb Perez – Dale Bowen GBR Porsche Carrera RS + 8,1
3. Marko Rämänen – Sakari Ranki Opel Kadett GSi 16V + 25,4
4. Maciej Lubiak – Grzegorz Dachowski POL Porsche 911 RS + 1:32,9
5. Will Graham – Matt Edwards GBR BMW M3 E30 + 1:39,8
6. Adrian Hetherington – Dave Price Fiat 131 Abarth + 2:13,0
7. Arto Rekola – Henri Lindroos Ford Escort RS + 2:26,7
8. Bruno Pelliccioni – Micro Gabrielli Ford Escort RS + 3:26,9
9. Ernie Graham – Karen Graham GBR Ford Escort 1600 + 4:02,8
10. Diana Paolo – Francesco Fresu ITA Fiat 131 Abarth + 4:12,9

 

Kategoriat: KisatUutiset

fiFinnish