Jari-Matti Latvala kartturinsa Enni Mälkösen kanssa ajoivat näytöstyyliin 20-vuotisjuhlakisan voittajiksi. Kuva: Marko Kyöstilä

Lahti Historic Rallyn 20-vuotisjuhlarallin voittajapari Jari-Matti Latvala–Enni Mälkönen liitetään tuoreimpina niminä rallin voittajien listalle vuonna 2023. Tällä kertaa Latvala on ”ihan oikea” historicien EM-sarjan osakilpailuvoittaja Lahdessa. Vaikka voittoja miehellä on Lahden kisasta jo useita, ne eivät ole tulleet FIA:n EM-sarjan osakilpailuna ajettavasta kisasta. Jos haluaa EM-pisteistä ajaa, pitää rekisteröityä etukäteen, ja maksaa vieläpä siitä.

Tällä kertaa Latvala suurehkon suostuttelun jälkeen rekisteröityi. EM-pisteistä ajavat FIA vaatii laittamaan lähtöluetteloon ensin ja sitten vasta muut, ei pisteistä ajavat. Tällä tavalla saatiin Latvala Toyotallaan starttaamaan ensimmäisenä reitille, vaikkakin numerolla 101.

Hallitseva kategorian 4 Euroopan mestari Ville Silvasti lähti tähän kauteen uusiakseen mestaruutensa, ja tietty sen myötä myös rekisteröityi pistejahtiin. Silvasti Lancia 037 sen sijaan ei ollut projektista samaa mieltä. Alkukauden tekniikkamurheiden vuoksi pistepotti ei juurikaan kasvanut, joten Silvasti pisti keväällä kauden siltä osin jäihin. Lahti Historic Rally luonnollisesti Silvastin kalenterista jälleen löytyi, mutta nyt oli Audin vuoro ”kiukutella”. Silvasti keskeytti moottorivian vuoksi ensimmäisen päivän jälkeen eikä onnistunut saamaan autoaan siihen kuntoon, että olisi voinut lauantaina kisaa jatkaa.

Latvalan vauhti olisi varmaan ollut Silvastillekin liikaa, mutta kovaa haastajaa kisaan odoteltiin ennakkoon unkarilaisesti Tibor jr Érdistä. Nelivetoisella Sierralla mies on tänä vuonna ajanut viisi osakisaa, kolmesti voittanut ja kahdesti keskeyttänyt. Kun kisan kaksi ensimmäistä pätkää oli ajettu, oli pakko todeta, että odotukset olivat olleet vääriä. Ykkösellä tuli Latvalalta ”takkiin” 40 sekuntia ja kakkosella noin minuutti. Sen jälkeen vauhti hieman parani, mutta neljän pätkän ja ensimmäisen päivän jälkeen Latvala johti jo lähes kolmella minuutilla. Myöhemmin kuultiin asiaan selityskin. Turbo-ongelmien vuoksi auto ei riittävästi kuulemma kulkenut. Maalissa lauantaina 12 erikoiskokeen ja noin 50 ek-kilometrin jälkeen Érdi jäi kategoriassa kakkoseksi noin seitsemän minuutin päähän Latvalasta. Taisi sittenkin olla Érdin huonoa tuuria, että juuri tämä kisa sopi Latvalan aikatauluun?

Ei ole riemulla rajaa, kun Fordilla ajaa, hoettiin ennen vanhaan. Pitänee edelleen paikkansa, sillä unkarilaisen riemulla ei palkintokorokkeella ollut todellakaan ”rajaa”. Järjestäjien kuohujuomien lisäksi Erdin tiimillä oli ihan omatkin kuohujuomat mukana ja melkoinen meno kakkoseksi Latvalan jälkeen sijoittumisen kunniaksi. Kuva: Marko Kyöstilä

Kiva yksityiskohta Lahti Historic Rallyssa 2023 on vielä sekin, että Jari-Matti sai isänsä Jarin samaan kisaan ja samaan kategoriaan kanssaan ajamaan. Ja eipä kaukana ollut sekään, että miehet olisivat seisseet vierekkäin palkintokorokkeellakin. Hetken nimittäin tuloksissa näkyi, että nyt kolmanneksi sijoittunut englantilaispari Ernie ja Karen Graham olisi kahden minuutin aikasakon vuoksi jäänyt pappa-Latvalan taakse. Aikasakko kuitenkin myöhemmin peruttiin, niin Grahamilta kuin muutamilta muiltakin. Asia tulkittiin järjestäjän virheeksi ja kilpailijat jäivät ilman rangaistusta. Noin puolen minuutin erolla Jari Latvalan on tyytyminen neljänteen sijaan. Mikä ei ole huono sekään!

Marko Uutelan suoritus hylättiin teknisen syyn vuoksi

Kategoria 3 oli suomalaisjuhlaa. Haminalainen Marko Uutela oli tämän kategorian ”kunkku”. Kun Jari Kankaanmäki keskeytti tekniseen vikaan ensimmäisen päivän jälkeen, Uutela oli koko ajan yleiskilpailutuloksissa Latvalan jälkeen toinen. Uutelalla ei näyttänyt olevan vastusta. Kunnes tultiin maaliin, ja Uutelan auto joutui jälkitarkastukseen. Jarruissa oli sellaista, mikä ei täyttänyt kaikkia sääntöjä, joten Uutelan suoritus hylättiin. Näin Riihimäen Pasi Hapulahti kartturinsa Antti Nordströmin kanssa nousivat yleiskilpailussa kolmanneksi ja kategorian 3 voittajiksi.

Esa Peltonen hämmästyttää edelleen hurjalla vauhdillaan 1300-kuutioisella Starletillaan. Kartturinsa Jussi Salon kanssa Peltonen oli yleiskisan neljäs, kun Uutelan suoritus hylättiin. Kuva: Marko Kyöstilä

Aikasakot meinasivat pilata Esa Peltosen kerta kaikkiaan hienon tuloksen, mutta nekin aikaan sitten poistettiin. Uutelan hylkäyksen vuoksi Peltonen nousi 1300-kuutioisella Starletillaan isompien joukossa kategorian kakkoseksi ja yleiskilpailun neljänneksi. Tervakosken Janne Lindberg, joka on pitänyt viime aikoina jalkapallovalmennuksen vuoksi rallitouhuista ajotaukoa, odotti ”yhteenottoa” juuri Peltosen kanssa. Eipä ole Peltonenkaan paljoa viime aikoina ajanut, mutta keskinäinen kisa päättyi noin puolella minuutilla Peltosen hyväksi. Lindberg oli hienosti yleiskilpailun viides.

Teuvo Hämäläinen ajoi ulos viimeisellä erikoiskokeella

Kategoria 2 oli vuorostaan norjalaisnäytöstä. Valter Chr. Jensen on vanha konkari historicien EM-sarjassa, ja se näkyi täydellisenä tyrmäyksenä muille. Lahden Historic Rallyssa Teuvo Hämäläinen hallitsi ykköskategoriaa Alfa-Romeollaan. Neljän minuutin johtoasemassa Hämäläinen ajoi ulos viimeisellä erikoiskokeella, joten Sverre Norrgård sai 20-vuotisrallissaan – siis myös hänen omassaan – juhlia vielä kerran kategoriavoittoakin.

Lahti Historic Rallyn viikonloppu oli tänä vuonna poikkeuksellinen, kun rallin kolmen eri arvosarjan pisteistä taisteltiin kahden päivän aikana. Autoja oli mukana lähes 200. Vanhimmat 1900-luvun puolivälistä ja uusimmat 2020-luvulta. Ralliautojen kehittymisen nykymuotoiseksi pystyi helposti näkemään lähes yhdellä silmäyksellä.

-kk

 

Kategoriat: Uutiset