Lahti Historic Rallyn voitti kuuden vuoden tauon jälkeen Toyota Gazoo Racingin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala. Perjantainaina Latvalan Toyota Celica kärsi teknisistä ongelmista, ja mies sai sen vuoksi lauantaille minuutin aikasakon. Siitä huolimatta mies voitti EM-osakilpailun ylivoimaisesti. Latvala ei aja EM-pisteistä.
”Olen voittanut Lahdessa aiemmin Audilla ja Ford Escortilla. Nyt saavutimme voiton Toyota Celicalla. Se ei tullut helpolla, koska kärsimme perjantaina pahoista teknisistä ongelmista”, kertoi Latvala.
Latvala antoi ison kiitoksen huoltotiimilleen venymisestä, koska Celicaa huollettiin perjantaina pitkään.
”Perjantaina Toyota Celican vaihdelaatikossa oli ongelmia. Kiitos huoltotiimille, että he jaksoivat uurastaa eilen.”
Latvala ajoi teknisistä ongelmista huolimatta 12 pohja-aikaa EM-osakilpailussa.
”Ajolinjat pysyvät silloin hyvin kasassa, kun autossa on rento meininki. Ja meillä oli Juho Hännisen kanssa hyvä fiilis koko rallin ajan.
EM-osakilpailussa toiseksi tullut Kari Kevenne hävisi kilpailun voittajalle yli minuutin.
”Täytyy olla tyytyväinen siihen, että kakkossija tuli palkinnoksi tästä rallista.”
Kivenne ajoi myös vuosi sitten toiseksi Lahdessa.
”Tiesin, että nälkäinen nuori mies haastaa minua vahvasti, mutta onneksi säilytimme toisen sijan.”
Viimeisellä erikoiskokeella nuorten maailmanmestari Sami Pajari nousi tuloksissa Ville Silvastin ohi 0,4 sekunnin erolla. Viimeisellä siirtymällä, vain muutama sata metriä ennen maalia Pajarin autosta katosivat sähköt. Sibeliustalon risteyksestä Pajari ja Hussi työnsivät yhdessä autonsa AT-asemalle, sillä ulkopuolinen apu on kielletty.
”Tämä oli upea suoritus meiltä. Uskon, että ajamme myös tulevaisuudessa yhdessä kilpaa. Janni on nopea oppimaan uusia asioita, ja hän suoriutui kartanlukijan tehtävästä erittäin hyvin”, antoi Pajari tunnustusta ensikertalaiselle kartturilleen.
Teksti: Petri Görman