Kiireisen Jyväskylän MM-ralliviikonlopun jälkeen Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Juho Hänninen pääsivät ”vapaalle” ja nauttimaan kilpailemisesta, kun osallistuivat Lahden ympäristössä ajettuun Lahti Historic Rallyyn. Kokonaan ilman ongelmia ei kuljettajapari päässyt Lahti Historic Rallyn ensimmäistä päivää läpi.
”Heti ekalla pätkällä lähti öljynsuodatin vaihdelaatikosta irti. Eikä sitten keskilukko toiminut, kun ei ollut öljynpainetta. Auto oli käytännössä takavetoinen, vähän veti yhdellä pyörällä edestä välillä”, kertasi Latvala yötauolle mennessään.
”Auto oli hieman vaikea ajettava, vähän jouduin taistelemaan sen kanssa.”

Rallissa ajettiin aamupäivällä kolme erikoiskoetta, minkä jälkeen kilpailijat saapuivat huoltoon.
”Voimansiirto saatiin kuntoon huollossa, mutta tuli toinenkin ongelma. Nyt yritetään vaihtaa kampiakselin päittäislaakeri. Yritetään vaihtaa altapäin, joten voipi olla, että saadaan aikarangaistus myöhästymisestä. Kohta nähdään”, paljasti Latvala, jonka aikaan lopulta sitten lätkäistiin minuutin aikasakko.

”Kaikesta huolimatta oli ihan älyttömän hauskaa ajaa, ja varsinkin iltapäivällä oli todella hienoa. Päivän viimeisen pätkän eli kuutosen tulin kyllä aika kovaa. Siellä oli kyllä 98 prosenttia vauhtivaroista käytössä.”
Vajaan viidentoista kilometrin erikoiskokeella eroa Kiventeen Audiin jäi 22,6 sekuntia.
”Huomisella lenkillä on paljon ylityksiä, mikä vaatii kanttia, paljasti Latvala.
Audilla kilpaileva Kari Kivenne ei hänkään päässyt helpolla päivän rutistuksesta. Parin päivän nuotitusjakson aikana Kiventeen selkä jumiutui, mikä veti miehen epämääräiseen kävelyasentoon juuri ennen rallia
”Sen verran adrenaliinia on pätkää ajaessa, ettei kipua juurikaan siinä huomaa. Sit kun tulee pätkän maaliin tai nousee autosta, huomaa, että selkä on kipeä”, paljasti Kivenne, joka kartturinsa Asko Sairasen kanssa on tuloksissa ensimmäisen päivän jälkeen toisena.

Ennen kisaa pieniä ”paineita” kasattiin Kiventeen niskaan, sillä junioreiden maailmanmestari Sami Pajari oli mukana takavetoisella Escortilla. ”Asiantuntijaraati” ympärillä hehkutti Pajarin vauhtia, mikä olikin niin yleisön kuin median huomionkohteena koko päivän.
”Oli meilläkin vähän ohjelmaa, kun vietiin yhdet liikennemerkit risteyksessä, kun – myönnetään – hulluteltiin. Onneksi oli heti huolto sen jälkeen, ja miehet saivat auton peräpään uudelleen ns. kuosiin. Takakontti, takaluukku vähän repesi, ja lamput menivät rikki, ja paljon muutakin sattui. Jarrutus jäi vähän lyhyeksi”, kertasi Kivenne, joka kertoi tienpinnan olleen paikka paikoin melkoisen liukasta.

”Jotain pientä häiriötä meillä oli moottorin käynnin kanssa. Pari kertaa lähdössä kone pätkähti ja yski, mutta kohta lähti kunnolla käyntiin. Ehkä kävi vähän liian kuumana”, tuumasi Kivenne, joka viimeksi on ajanut rallia vuosi sitten, ja juuri täällä Lahdessa.
”Hienoa oli ajaa, viimeisellä pätkällä mentiin pitkän matkaa kaasua nostamatta. Mittari näytti 200:n lukemia, kyllä siinä vähän Askoakin nauratti, kun kyseli, etkö yhtään nosta.”

Sami Pajari ja kartturinsa Janni Hussi tekivät hienoa työtä. Lehdistötilaisuudessa ennen kisaa Sami arveli vauhtinsa riittävän kolmen sakkiin, ja näin siinä tosiaan kävi. Takavetoisella Escortilla nelivetoisten autojen vauhtiin ole helppoa päästä, mutta tänään taakse jäi niitäkin.
”Aamupäivä oli tosi hyvä ja hyvä fiilis oli ajaa. Janni on lukenut tosi hienosti nuotteja, on nautittu”, totesi Pajari huoltoparkissa ennen yötaukoa.
”Iltapäivällä oli harmillisesti teknisiä ongelmia, kun auto alkoi viimeisellä pätkällä prötäämään ja paukkumaan. Toivottavasti saadaan ongelma korjattua.”

Pajari harmitteli, että aamupäivällä meno tuntui todella liukkaalta.
”Voi olla, että takavetoisella ajettiin hieman eri linjaa kuin nelivetoiset, ja irtohiekkaakin oli siten hieman enemmän.”

Lahti Historic Rally
Tuloksia EK:n 6/12 jälkeen:
1. Latvala Jari-Matti – Hänninen Juho Toyota Celica 39:32,0*
2. Kivenne** Kari – Sairanen** Asko Audi Quattro A2 + 38,1
3. Pajari Sami – Hussi Janni Ford Escort RS + 1:00,0
4. Ville Silvasti** – Risto Pietiläinen** Audi Quattro A2 + 1:32,8
5. Juha Laaksonen – Johanna Vehkakoski VW Golf 16S + 3:15,2
* EK-aikoihin lisätty aikarangaistus
** ajaa EM-pisteistä

Lahti Historic Rally jatkuu lauantaina aamuna ja päättyy Lahden satamaan iltapäivällä klo 17:n jälkeen.