Ralli SM-sarjan kautta 2021 on jäljellä viimeiset kaksi osakilpailua, joista ensimmäinen on edessä tulevana viikonloppuna historiallisessa Lahden Top Building Rallissa. Kyseessä on ensimmäinen rallikilpailu Suomessa, jossa ajetaan samaan aikaan Ralli SM-sarjan ja Historic Rally Trophyn pisteistä. Tuohon kun lyödään kirsikaksi kakun päälle Historic EM-sarjan osakilpailu, Lahti Historic Rally, voidaan puhua todellisesta autourheilun superviikonlopusta. 

Lahden osakilpailu korvasi alkuperäisessä kalenterissa olleen Oulun SM-rallin, joka jouduttiin perumaan. Nopealla aikataululla Lahti löysi kuitenkin paikkansa kalenterista. 

– Haluan kiittää kilpailunjärjestäjän lisäksi AKK:n Rallin Lajiryhmää sekä Ralli SM-sarjatyöryhmää siitä, että asian hoitaminen alusta asti tehtiin tehokkaasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä niin, että kaikki ao. ryhmien jäsenet myös hyväksyivät sen, että ollaan pakotettu tietynlaiseen kompromissiin mutta mahdollisimman hyvään lopputulokseen tähdäten, rallin lajipäällikkö Henrik Frank kiitteli. 

Top Building Ralliin mukaan on ilmoittautunut 130 autokuntaa, joista 48 on ilmoittautunut SM-luokkien puolelle. Yhteensä koko kilpailussa on Historicin EM-osakilpailun osanottajat mukaanlukien 158 autokuntaa. 

SM1-luokassa kolme kovaa pienellä karkumatkalla 

Hallitseva Suomen mestari Teemu Asunmaa johtaa luokkaa 74 pisteellä ennen kahta viimeistä osakilpailua. Viime vuoden hopea- ja pronssimitalistit Emil Lindholm ja Mikko Heikkilä ovat seuraavina tasapisteissä kaksi pistettä Asunmaata perässä. 

Edellisen osakilpailun voittaneella Lindholmilla tavoitteena Lahdessa on parantaa kauden heikointa suoritusta, joka on Kouvolan SM-rallin neljäs tila, sillä kauden kuudesta osakilpailusta loppupisteisiin lasketaan viiden parhaimman tulokset. 

– Edellisen SM-rallin jälkeen toiveet ovat korkealla. Kaikki lisäpisteet ovat tässä kohtaa kautta tärkeitä. Ajo-olosuhteet ovat kysymysmerkkinä, sillä ajamme rallia historic-autojen perässä. Ja jos sataa vettä niin tilanne on taas ihan uusi, Lindholm aprikoi.  

Kyseinen kolmikko on pienellä karkumatkalla, sillä seuraavana pisteissä on konkari Juha Salo, joka on kerryttänyt plakkariin 56 pistettä. Viiden kärjen täydentää upeaa debyyttikautta R5-autolla ajava Aleksi Röyhkiö 43 pisteellä.  

Luokkaan on saatu myös kaksi erittäin kovan luokan vierailijaa. Vuoden 2018 luokan Suomen mestari Eerik Pietarinen, sekä mm. WRC3-luokassa hienosti tällä kaudella ajanut Viron Egon Kaur tulevat antamaan hyvän vastuksen sarjan kärkimiehille.  

SM2-luokan mestaruuskamppailusta tulossa kahden tutun Mitsubishi-kuljettajan kauppa – Esapekka Lappi debytoi Toyotan N5-autolla 

SM2-luokkaa ovat nyt pari kautta hallinneet Ville Hautamäki ja Jaro Kinnunen. Hautamäki vei mestaruuden viime vuonna 6,5 pisteen turvin ja tällä hetkellä kaksikon ero on 9 pistettä. Sopii odottaa, että kaksikon ero kauden päättyessä on ilman keskeytyksiä kutakuinkin samaa luokkaa kuin viime vuonna, sen verran tasaista on taistelu ollut tänäkin vuonna. 

Pohjanmaan osakilpailussa oltiin kuitenkin lähellä jopa yllätystä, kun Anssi Rytkönen oli jo ajamassa voittoon, mutta Mitsubishiin iskenyt tekninen vika pudotti miehen toiseksi. Rytkönen on sarjassa tällä hetkellä kolmantena, mutta eroa johtavaan Hautamäkeen on kertynyt jo 31 pistettä. 

Kilpailun ehdottomasti kovin nimi saatiin mukaan vierailemaan nimenomaan SM2-luokkaan, sillä viime vuodet rallin MM-sarjassa viettänyt Esapekka Lappi tulee tekemään ainakin yhden kisan vierailun SM-sarjaan. Kisaan Lappi on ilmoittautunut osaomistamansa RTE-Motorsportin tuoreen hankinnan, Toyota Yaris N5-auton kanssa. 

– Mukava päästä kisaamaan pitkähkön tauon jälkeen. Tämä ralli on meille kuitenkin enemmän uuden auton testaamista ja kehittämistä kuin tuloksesta ajamista, vaikka kyllähän kisatunnelma vie aina mennessään, kun kypärä laitetaan päähän ja numerot oviin, Lappi kertoi. 

Lappi ja kartanlukija Janne Ferm ovat viimeksi kilpailleet SM-sarjassa kaudella 2012, jolloin tuloksena oli voitto kauden jokaisesta seitsemästä osakilpailusta ja SM1-luokan Suomen mestaruus. 

– Mielenkiinnolla odotetaan rallia ja erityisesti sitä mikä on N5 Yariksen vauhti yksittäisillä pätkillä muihin verrattuna. Lahdessa olemme ajaneet Jannen kanssa viimeksi etuvetoisella Hondalla, olisiko vuosi ollut 2010. Pätkät ei siis ihan ole ulkomuistissa, Lappi naureskelee.  

SM3-luokassa kaksi merkittävää poisjääntiä –  Hokkala ykkössuosikki 

Hallitseva Suomen mestari Lauri Joona on vertynyt haastavan talvikauden jälkeen kovaan vireeseen. Kesäkauden kahdesta ensimmäisestä osakilpailusta Joona nappasi molemmista voitot ja nousi luokan pistekärkeen. Lahdessa Joonaa ei kuitenkaan viivalla nähdä, sillä samaan aikaan Belgiassa ajetaan Junior WRC-sarjan neljäs osakilpailu, Ypres-ralli. 

Luokan komeetta Tuukka Hallian kesäkausi ei ole sujunut talven tapaan mutta debyyttikauttaan rallin puolella ajava Hallia on edelleen vahvasti mukana taistelussa mestaruudesta. Tällä hetkellä eroa johtavaan Joonaan on 10 pistettä. Kauden edellisessä osakilpailussa rajusti ulos ajanut Hallia tiimeineen ei saanut tauon aikana parsittua autoa kasaan ja näin ollen myöskään luokan pistekakkosta ei nähdä Lahdessa. 

Luokan kestomenestyjä Henri Hokkala pitää hallussaan kolmatta sijaa, vaikka kausi on ollut vähintäänkin haasteellinen. Pistekärkien loistaessa poissaolollaan on Hokkalalla mahdollisuus voitolla tai kakkossijalla nousta luokan kärkeen. 

Luokan neljäntenä on hienosti läpi koko kauden esiintynyt Roope Korhonen, vaikka Pohjanmaalla tulikin nollatulos. Debyyttikauttaan luokassa ajava Toni Herranen on luokan viidentenä. 

SM4-luokassa Oskari Heikkinen lähellä mestaruutta

V1600-autojen SM4-luokassa Oskari Heikkisellä on turvallisen tuntuinen etumatka kanssakilpailijoihin. Heikkisellä on plakkarissa kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa, toinen voitoista tuli vielä kauden avauskilpailusta, jossa tarjolla oli korotetut pisteet. Kaiken osuessa kohdalleen Heikkinen voi varmistaa mestaruuden jo Lahdessa. 

Toisena oleva Jere Pensas on jäänyt jo peräti 41 pisteen päähän. Lahdessa laihialaisella on käytössä tutun Renault Meganen sijaan Ford Fiesta, jolla Pensas lähtee haastamaan kärkimies Heikkistä. Kolmantena majailee Juho Koski-Lammi, joka jätti kauden avausosakilpailun Rovaniemellä väliin ja Kouvolan kilpailu päättyi keskeytykseen. Kesäkaudella auton toimiessa Koski-Lammi äityi todella kovaan vireeseen ja otti molemmista kisoista täyden pistepotin. 

Konsta Saarinen ja Valtteri Koski ovat sijoilla 4. ja 5. 

Sarjassa ajetaan totutusti myös tiimimestaruuspisteistä. Pisteitä osakilpailuissa kerää tällä kaudella kuusi tiimiä. Viime vuoden ykköstiimi, Tomi Vileniuksen kipparoima Porvoon Autopalvelu johtaa tällä hetkellä kuudella pisteellä ennen Toni Gardemeisterin TGS ASV Teamia. Eero Räikkösen luotsaama Printsport on kolmantena 22 pisteen takamatkalla. 

Parin vuoden ajan SM-sarjan yhteydessä on ajettu myös Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan ja Nuorten SM-luokan osakilpailuja. Lahdessa ei valmiiksi suuren luokkamäärän vuoksi Junioreita ja Nuoria nähdä, vaan näiden luokkien seuraava osakilpailu ajetaan lauantaina 28.8. Keravan Askolan Granit -Rallissa.

Ralli SM-luokkien TOP3 4/6 osakilpailua 

SM1-luokka 
1. Teemu Asunmaa 74p 
2. Emil Lindholm 72p 
3. Mikko Heikkilä 72p 

SM2-luokka 
1. Ville Hautamäki 88p 
2. Jaro Kinnunen 79p 
3. Anssi Rytkönen 57p 

SM3-luokka 
1. Lauri Joona 74p 
2. Tuukka Hallia 64p 
3. Henri Hokkala 57p 

SM4-luokka
1. Oskari Heikkinen 95p
2. Jere Pensas 54p
3. Juho Koski-Lammi 50p

Tiimit 
1. Porvoon Autopalvelu 152p
2. TGS ASV Team 146p
3. Printsport 130p

Katso kaikki pisteet >>
Lue lisää sarjan säännöistä >> 
Livelähetykset Moottoriurheilu.TV:n YouTube-kanavalla >>

Ralli SM-sarjan loppukauden kilpailukalenteri
13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

Teksti: Ralli SM / Viestintä