
Tästä lähdettiin torstaina Costa Brava Rallyssa 2025. Jari-Matti Latvala – Janni Hussi itseoikeutetusti numerolla 1 reitille.
Ei tainnut tulla kellekään yllätyksenä, että täksi vuodeksi FIA:n historic-rallien EM-sarjaa ajamaan lähtenyt suomalaispari Jari-Matti Latvala–Janni Hussi voitti kauden avauskisan Espanjassa, Costa Brava Rallyn.
”Oli rentoa tekemistä, kun auto on niin helppo ajaa”, totesi Latvala maaliintulon jälkeen.
”Nyt on mahtavat fiilikset, täytyy myöntää. En koskaan voittanut Katalonian MM-rallia aikoinaan, mutta nyt voitin täällä Costa Bravan Rallyn.”
Latvalan voitto oli selkeä, kun kakkoseksi ajanut Romain Dumas jäi noin neljän minuutin päähän. Ranskalainen hävisi lauantain pätkillä Latvalalle noin 1,5 minuuttia, kun ek-kilometrejä ajettiin noin 48.
”Ei voitto helpolla tullut, sillä olosuhteet olivat vaikeat. Tänään iltapäivällä tiet olivat jo kuivia, ja pari vikaa pätkää ajettiinkin slickseillä.
”Olen oikein tyytyväinen autooni ja renkaisiin. Kun fiilis niiden kanssa oli hyvä, sujui ajaminenkin rennosti.”
Costa Brava Rally ajettiin lähellä Ranskan rajaa Gironan ympäristössä. Latvalalla ei enää ole kunnon muistikuvia pätkistä.
”Oon näitä joskus 20 vuotta sitten ajanut Suzukilla MM-rallissa”, muisteli tuore voittaja.

Ja tänne saavuttiin kaksi vuorokautta myöhemmin. Historic-rallien EM-kausi alkoi loistavasti. Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi voittajina Costa Brava Rallyn maalissa.
Haastajat taipuivat yksi kerrallaan
Vaikka viimevuotisen sarjan pistetaulukon kategorioiden kärkimiehet loistivat poissaolollaan, ei kuljettajien taso suinkaan huono ollut. Mukana oli monta kovaa kuljettajaa, erilaisissa ratakisoissa menestyneitäkin. Costa Brava Rallyssa Latvalan jälkeen kakkoseksi sijoittunut Ranskan Romain Dumas on Le Mans 24-h -kisan voittaja ja kilpailee tällä hetkellä FIA:n rata-ajon endurance-kisoissa Porschen LMP1-luokan tehdastallissa. Takana on monta vuotta pikkuformuloissa, myös Euro Formula 3000 -sarjassa. Asfaltilla-ajosta on 47-vuotiaalla siis runsaasti kokemusta.
Britannian Historic -mestari 25-vuotias Seb Perez Lancia Stratos HF:llä oli Costa Brava Rallyn ensimmäisillä erikoiskokeilla Romain Dumasin kanssa vahva ehdokas Latvalan haastajaksi. Torstai-illan pimeässä ajetulla ainoalla pätkällä Latvala otti heti luulot muilta pois, kun noin 15 kilometrin pätkällä ero Pereziin oli jo 33,4 sekuntia.
Miesten erot Latvalaan aluksi jonkin verran pienenivät perjantain pätkillä. Päivän aikana kuitenkin tuli selväksi, ettei Latvalan vauhtiin kukaan ehdi. Tämä kaksikko taisteli kuitenkin tosissaan kakkospaikasta keskenään. Päivähuoltoon mentäessä neljän pätkän jälkeen Dumas johti 0,5 sekuntia. Tämän jälkeen vielä yksi pätkä meni muutaman sekunnin erolla, mutta seuraavalla Perez joutui vaikeuksiin teknisten ongelmien vuoksi. Korjaaminen vei aikaa ja pätkältä myöhästymisestä saadun aikasakonkin myötä sijoitus putosi 7:nneksi, ja näin Latvala oli neljä minuuttia edellä.
Lauantaina Perez aloitti kiivaan takaa-ajon ja ajoi kaikille päivän pätkille Latvalan jälkeen toiseksi parhaan ajan. EK:n 12 jälkeen Perez ehti nousta neljänneksi, kolmanteen sijaan jäi eroa 2,7 sekuntia. Dumasiinkin vielä noin minuutin verran.
Yksi voittajaehdokkaista ja numerolla 2 ralliin startannut pari Lucky–Fabrizia Pons Lancia Delta Integralelle ei tällä kertaa päässyt kunnolla vauhtiin. Heinäkuussa 77 vuotta täyttävä Lucky oli pääosin 10 sakissa kaikilla pätkillä, parhaat sijoitukset kahdella viimeisellä (5:s). Yleiskilpailusijoitus on 9:s. Nelivetoisten J2D-luokassa sijoitus oli kolmas.
Sveitsiläispari Pascal Perroud–Loïc Dumont BMW M3:lla piti kutinsa Perezin ahdistelussa sijoittuen yleiskilpailussa kolmanneksi ja kategoriassa 2 toiseksi Dumasin jälkeen.
Kategoriavoittajat
Kategorian 1 voitti pari Antonio Parisi–Giuseppe D’Angelo Porsche 911 ja kategorian 2 Romain Dumas. Kategorian 3 voittoon ajoi Espanjan Jesus Ferreiro–Javier Anido Ford Escort RS 1800 Mk2:lla. Ja kuten jo mainittu, Jari-Matti Latvala–Janni Hussi voitti kategorian 4 sekä Costa Brava Rallyn yleiskilpailun, ja tietty luokkansa J2D:n
EM-sarjan osakisa 2/10 ajetaan huhtikuussa Tsekissä Historic Vltava Rallyn merkeissä. Toivottavasti sinne tulisi jo viime vuosilta tuttuja kuljettajia, kuten Zippo, Tomas Erdi yms. Suomalaisiakin pitäisi olla menossa, mikäli penkalla kuullut jutut pitävät paikkansa.
”Pieniä asioita pitää vielä parannella tämän kisan perusteella. Liian helposti jarrutuksissa menee takapyörät lukkoon, joten pitää jousitusta yms. parannella ennen seuraavaa osakisaa”, paljasti Latvala.
Tasanopeusluokassa suomalaisparilla Mika Turkki–Asko Sairanen oli omien sanojensa mukaan oikein hauskaa koko viikonlopun ajan.
”Olihan tämä eräänlainen opettelureissu, mutta mielenkiintoinen kokemus. Paljon oli eilen tekniikkahaasteita sekä auton että laitteiden kanssa”, myönsivät miehet lauantaiaamuna ennen päivän kisaan lähtöä.

Lauantai sujui suomalaisparilta Mika Turkki – Asko Sairanen jo perjantaita paremmin. Sijoitustakin miehet paransivat loppua kohden.
Miesten ajo näytti sujuvan jo paljon paremmin lauantaina. Tasanopeusluokka ajoi nelisen tuntia historic-ralliautojen perässä, joten tätä kirjoittaessa he eivät vielä ole maaliin asti päässeet. Tässä vaiheessa miehet ovat ajaneet vasta EK:n 9, joten jäljellä ovat vielä 11 ja 12, kun EK 10/13 oli peruttu jo torstain ”maavyöryn” vuoksi.
-kk