
Tsekin Vltava Rallyessa oli kilometrin verran soratietäkin EK:lla 1/5. Jari-Matti Latvala voitti rallin Tuukka Shemeikan kanssa. Kuva: ewrc/Petr Sedivec.
Täksi vuodeksi FIA:n historic-rallien EM-sarjaan ajamaan lähtenyt Jari-Matti Latvala jatkoi Tsekissä, sarjan toisessa osakisassa samaa ylivoimaista suorittamista kuin avauskisassa Costa Bravassa Espanjassa. Kartanlukijaksi Janni Hussia tuuraamaan lähti Tuukka Shemeikka ja pari voitti Smucler Historic Vltava Rallyen lähes neljän minuutin erolla kaikkiin muihin.
Latvala-Shemeikka-parilla kirjattiin voitot koko kisasta, EM-sarjalaisista, kategoriasta 4 sekä tietty nelivetoisten luokastakin. Latvala ajoi pohjat yhtä lukuunottamatta kaikille pätkille.
”Turbon ja pakosarjan välinen tiiviste petti EK:lla 7, minkä vuoksi ajoimme EK:n 8 rauhallisesti välttääksemme muita vaurioita”, kertoi Latvala.
Vuoden 2024 kategorian 4 EM-voittaja unkarilainen Tibor Erdi junior ja kartturi Kerek Istvan aloittivat kautensa nelivetoisella Ford Sierra Cosworthillaan vasta täällä. Ei ollut unkarilaisesta suomalaisparille vastusta. Etukäteen Tsekissä odotettiin ”wild card -kuljettajana” ja numerolla 1 kisaan Toyota Celicalla startanneesta Tsekin Vojtek Stafjista. Tälle vuodelle wild card -kuljettajien on pienellä maksulla FIA:lle mahdollista päästä mukaan EM-osakisaan ja saa lähtöpaikankin EM-pisteistä ajavien joukkoon, mutta he eivät kerää EM-pisteitä. Heiltä ei siis edellytetä sarjaan ilmoittautumista.
Odotukset eivät tällä kertaa toteutuneet. Stafj oli lauantaina ensimmäisten pätkien tuloksissa kolmen joukossa, kunnes EK:lla 3 putosi peräti kahdeksanneksi. Paikan päältä kuultiin, että tsekki oli harmillisesti osunut shikaaniin. Vuoden 2024 EM-sarjassa kategoriassa 4 kolmanneksi sijoittunut mies oli nyt lopputuloksissakin kolmas, mutta siis ilman EM-pisteitä. Latvalaan kertyi eroa 5:19,5. Irlannin Donaugh Kelly – Rory Kennedy BMW M3:lla oli kolmas, eroa Stafjiin jäi 7,3 sekuntia.
Nelivetoisten luokassa J2D ajava Latvala oli oikein tyytyväinen kisaviikonloppuunsa.
”Kisasta jäi oikein hyvä fiilis. Perjantaina ennen kisaa satoi vielä aika rankasti. Lauantaiksi sade oli loppunut ja kisa aloitettiin melko märissä ja kosteissa olosuhteissa. Samanlaista oli Costa Bravassakin. Kun testitkin Tsekissä ajettiin vaikeissa olosuhteissa, aika lailla nopeasti pääsimme hyvään rytmiin ja ajo sujui oikein mainiosti.”
Lauantaina kahdeksan pätkän jälkeen sunnuntaina ohjelmassa oli neljä erikoiskoetta.
”Tänään pätkät olivat parempia kuin eilen. Hienot tiet ja melko karkeata asfalttia, samoin korkeuserojakin oli aika lailla. Autokin toimi moitteettomasti.”
”EK:lla 10 eli sunnuntain toisella pätkällä meille tuli rengasrikko, kun ’leikkaamisen’ jälkeen palasin betonitielle jotenkin huonosti ja rengas tyhjeni. Onneksi aika lopussa, joten se ei vaikuttanut mitenkään kisaamme.”

Euroopan mestaruuteenkin kategoriassa 4 yltänyt Ville Silvasti ”is back”. Ristö Pietiläisen kanssa miehet nappasivat luokkavoiton ja yleiskisan sijan 7.
Kategoriassa 4 Ville Silvasti–Risto Pietiläinen ajoivat luokassa J1C kaksivetoisella Lancia 037 Rallyella. EM-rallien konkaripari ei viime vuonna juurikaan kisoja ajanut ja tänä vuonna ensimmäinen oli vuorossa vasta nyt.
”Eilinen aamu oli vaikea, oli liukasta ja hankala löytää sopivia säätöjä autoon. Iltapäivällä keli kuivui ja auto tuntui paremmalta”, kommentoi Silvasti.
”Oli vähän ongelmia jarrujen kanssa. Huollossa saatiin tilannetta korjattua, mutta myöhästymisestä saatiin aikarangaistustakin 50 sekuntia. Tänään sujui jo paremmin, ei ollut ongelmia ja auto pelasi lopulta hienosti.”
Silvasti ja Pietiläinen voittivat luokkansa ja sijoittuivat EM-sarjalaisten yleiskilpailussa 7:nneksi.
EM-sarjan ulkopuolisista kisaajista Pekka Anttalainen–Antti Hietamäki Skoda Octavia Superilla tulivat maaliin. Tulostiedoissa Sverre Norrgårdin ja Sohvi Petroffin kohdalla on merkintä ”accident” EK:lla 11. Merkintä saattaa viitata ulosajoon. Tätä kirjoittaessani ei vielä ole tarkempaa tietoa.
Lisäys: Sunnuntai-iltana tuli whatsap-viesti Norrgårdilta, joka vahvisti ulosajon EK:lla 1. Norrgård oli tuossa vaiheessa kategorian 1 johdossa, mutta kisa siis päättyi keskeytykseen.
EM-sarjan seuraava osakisa Rallye Antibes Etelä-Ranskassa ajetaan Nizzan ja Cannes välimaastoissa. Kisa ajetaan 16.-18.5.2025.
”Auto käytetään Suomessa tässä välissä. Se on muuten ehjä, mutta käydään turbon ja pakosarjan tiivisteen pettämisen vuoksi tarkemmin paikkoja läpi. Samoin vaihdelaatikko hieman oireili, katsotaan, pitäisikö sillekin vielä tehdä jotain. Sitten olemme taas Jannin kanssa valmiit viivalle”, paljasti Latvala.
EM-pistetilanteet julkaistaan näillä sivuilla ensi viikon aikana.
-Kikka