13.-14.8. ajettavat Lahti Historic Rally ja Top Building Ralli keräsivät ilmoittautuneita yhteensä alkujaan mukavat 165 kilpailijaparia. Ilmoittautumisen päättymisen ja kilpailun välillä on aina sen verran aikaa että muutoksia ja perumisia tulee. Päivää ennen kilpailun starttia on tilanne seuraavanlainen. Lahti Historic Rally-nimen alla ajettavassa European Historic Rally Championship -osakilpailussa autoja on 28 autokuntaa. Top Building Rallin puolella kotimainen Historic Rally Trophy matkassa on 73 kilpailijaparia ja SM-rallissa 56 autokuntaa. Kolmen eri rallisarjan ajaminen samassa kilpailussa korostaa tapahtuman historiallisuutta.
Pääkisana ajettavan Lahti Historic Rallyn osallistujalistalta löytyy sarjamestaruutta tavoittelevista kuljettajista kategoria 2:ssa kolmosena oleva brittiläinen Ernie Graham Ford Escort RS1800:lla, sekä kategoria 3:ssa toisena oleva saksalainen Siegfrid Mayr Volvo 244:lla, saman kategorian kolmosena oleva itävaltalainen takavuosien moninkertainen mestari Karl Wagner Porsche 911:lla oli aluksi ilmoittautunut mutta perui myöhemmin ilmoittautumisensa.
Kotimaista kärkeä edustaa kategoria 4:ssa kolmatta sijaa pitävä Ville Silvasti Audi Quattro A2:lla, Silvasti on Lahdessa menestynyt aina hyvin. Mielenkiintoisia nimiä kotimaisen ralliautoilun menneiltä vuosikymmeniltä ovat myöskin Jari Latvala Toyota Celica ST165:lla sekä Antero Laine ja Kari Kivenne, jotka molemmat ajavat Audi Quattroilla.
Historic Rally Trophyssa ajettavassa tasanopeusluokassa kilpailijoita on 17 autokuntaa,
näytösajoluokassa kolme. Näiden kolmen joukossa on edesmenneen Timo Mäkisen pikkuveli Tapio Mäkinen, joka lähtee nautiskelemaan reitistä kuvankauniilla Ford Escort RS1800:lla, auto on rakennettu täysin vastaamaan Timon ajokkia vuoden 1975 Jyväskylän Suurajoissa. Tapion poika Iiro Mäkinen puolestaan osallistuu tasanopeuskilpailuun, ensi kosketus kilpailuun eikä millä tahansa ajokilla vaan Timo Mäkisen ensimmäisellä ja alkuperäisellä ralliautolla, Triumph TR3B:lla.
Varsinaisten ralliluokkien puolella Historic Rally Trophyssa on kotimaisten kovien nimien lisäksi paikallista väriä, nostetaan tähän esille Kari Haapalainen VW Kuplalla, Riemukupla-elokuvan esikuvansa mukaisesti väritetty Herbie on rallipolkujen väriläiskä. Ei aavistanut Kupla tehtaalta lähtiessään kuinka näyttävästi tulee aikojen päästä sorateillä etenemään.
SM-rallin puolelle saatiin kotimaan kärkinimien lisukkeeksi varsin mielenkiintoinen nimi, kun Esapekka Lappi tulee SM2-luokkaan Toyota Yaris N5-autolla. SM1-luokassa ovat mukana Skoda Fabia R5-ajokeilla koko sarjan kärki, Mikko Heikkilä, Teemu Asunmaa, Emil Lindholm kuin Juha Salokin. Harmillinen asia on, että samaan aikaan ajettava Belgian MM-ralli vei listoilta SM3-luokkaa johtavan Lauri Joonan ja SM3-luokan toisella kärkinimellä Tuukka Hallialla auto ei ulosajon jäljiltä valmistunut Lahteen.
Kilpailu starttaa Lahdesta perjantaina 13.päivä klo 9:30 ja reitti suuntautuu Sysmän
ympäristöön, jossa kaikki Historic-luokat ajavat kuusi erikoiskoetta ja myös huolto on Sysmässä. SM-sarjan luokat ajavat kuuden erikoiskokeen reitistä jälkimmäiset kolme erikoiskoetta. Huoltoon ja yötauolle Lahteen ensimmäiset kilpailijat saapuvat illalla klo 18 maissa.
Lauantaina kaikki ajavat kuusi erikoiskoetta, matkaan lähdetään jo klo 7:30 ja suunnaksi otetaan Hämeenkoski, Lammi ja Tuulos ympäristöineen. Päivän huollot sijaitsevat Tuuloksen alueella. Maaliin Lahteen saavutaan illansuussa klo 17 aikoihin.
Vuodesta 2002 alkaen järjestetyn Lahti Historic Rallyn reitti sisältää kaikkiaan 12 erikoiskoetta joilla yhteismittaa vajaat 150 kilometriä, Top Building Rallin puolella kilpailevat historic-luokat ajavat reitin samassa muodossa. Sen sijaan SM-rallin luokat eivät aja kilpailun kolmea ensimmäistä erikoiskoetta vaan liittyvät mukaan vasta perjantain toiselle ajokierrokselle, heidän kilpailunsa käsittää 9 erikoiskoetta ja noin 110 erikoiskoekilometriä.
Vuodesta 2002 alkaen järjestetyn Lahti Historic Rallyn reitti sisältää kaikkiaan 12 erikoiskoetta joilla yhteismittaa vajaat 150 kilometriä, Top Building Rallin puolella kilpailevat historic-luokat ajavat reitin samassa muodossa. Sen sijaan SM-rallin luokat eivät aja kilpailun kolmea ensimmäistä erikoiskoetta vaan liittyvät mukaan vasta perjantain toiselle ajokierrokselle, heidän kilpailunsa käsittää 9 erikoiskoetta ja noin 110 erikoiskoekilometriä.
Lahti Historic Rally -viestintä / Jani Seppälä
Kuva: Jarmo Mäki