Lahden satamassa vuosi sitten ilo oli ylimmillään EM-rallin palkintojenjaossa. Voittajakolmikko autoineen: Jari Huttunen-Topi Luhtinen (vas.), Marko Uutela-Ville Mäkelä (oik.) sekä Tommi Hannuksela-Jukka Vihtalahti (kesk.) runsaan yleisömäärän kera voitonjuhlissa. Kuva: Seppo Koskinen

Lahden ralliviikonloppu 15.–16.8.2025 toteutuu viimevuotiseen tapaan kolmena arvosarjan osakilpailuna. FIA:n historic-rallien EM-sarjassa on vuorossa osakilpailu 6/10, Ralli SM -sarjassa osakilpailu 6/7 ja HRT/HRRT-sarjassa osakilpailu 4/6. Paljon on siis vielä mestaruuspisteitä jaossa. Viimevuotiseen tapaan Lahti Historic Rally -tapahtumassa on myös Kutsuluokka, jossa viime vuonna kisasivat mm. Sami Pajari, Ismo Leikola ja Crazy Mike. Kiinnostusta tämänvuotiseen kutsuluokkaan on ollut paljon. Osanottajista lisää tietoa tuonnempana.

Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi olivat jo viime vuonna Lahden EM-osakisassa. Heidät – totta kai – nähdään Lahdessa nytkin, sillä koko sarjaan 2025 sitoutunut Latvala johtaa kahden EM-osakisan jälkeen sarjaa kategoriassa 4 sekä yleiskilpailun puolella. Hussi ei ollut Tsekin osakisassa mukana oltuaan Kanarian MM-rallissa Takamoto Katsutan etuautohommissa. Tuukka Shemeikka tuurasi loistavasti Hussia Tsekin osakisassa. Ennen Suomen osakisaa EM-sarjassa ajetaan vielä Ranskassa (Antibes toukokuussa), Belgiassa (Ypres kesäkuussa) ja Itävallassa (Weiz heinäkuussa).

Teemu Asunmaa (oik.) johtaa SM1-luokkaa kolmen osakisan jälkeen. Seuraava on vuorossa jo toukokuun loppupuolella. Tunturirallissa voittoa juhli myös kartturi Tuukka Shemeikka. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

SM-sarjan yksi mielenkiintoisimmista nimistä lienee nuori tulokas Tuukka Kauppinen, jonka vauhtia verraten Teemu Asunmaahan ja Esapekka Lappiin on hienoa seurata. Tällä hetkellä SM1-luokan pistekärjessä on Asunmaa (63 pistettä), Kauppisella (keskeytti Savonlinnassa) pisteitä on 52 ja Lapilla 50. Lappi aloitti kautensa vasta sarjan toisesta osakisasta ja oli Kauppisen jälkeen Tunturirallissa kakkonen.

HRT-sarjassa vahvimmin huomion kohteena lienee kisasta toiseen Anjalan pari Janne ja Harri Kanerva, jotka Volvollaan takovat sen verran huimia ek-aikoja, ettei muilla juurikaan ole niihin ”mitään sanomista”. HRRT-sarjassa tilanteet ja sarjapisteet ovat tiukemmassa, mutta tutut nimet sielläkin kärjessä yleensä ovat, kuten Pekka Stellberg ja Mika Alakoskela. Ennen Lahtea vuorossa on vielä toukokuun osakisa, Rallybaron Mäntsälä 17.5.2025. Muutoksia pistetaulukon kärkeen saattaa hyvinkin olla tulossa. Stellbergillä on tosin jo kuuden pisteen ero muihin, mutta muista sijoista taatusti kisataan Mäntsälässä tosissaan.

Anjalan Janne ja Harri Kanerva ovat historic-kisoissa olleet ylivertaisia jo kauan. Kuva Lahdesta 2024: Marko Kyöstilä

Erikoiskokeita Lahti Historic Rallyssa on kuusi, jotka kaikki ajetaan kahteen kertaan. Reitti suuntautuu perjantaina Lahden itäpuolelle ja lauantaina Lahdesta lounaaseen. Reitti on pääosin valtion tietä, mutta mukana myös hieman yksityistietä.

Perjantaina reitille Lahden satamasta kello 10:01 alkaen lähtevät EM- sekä SM-sarjan kilpailijat, jotka ajavat kolme erikoiskoetta kahteen kertaan. Huoltotauko on satamassa, eikä reitillä ole välihuoltoja. Lauantaina EM- ja SM-kilpailijoiden lisäksi kilpailuun tulevat myös historic-luokat. Ensimmäisenä reitille starttaavat lauantaina tasanopeusluokan kisaajat saaden peräänsä EM- sekä HRT-luokkien autokunnat, jotka ajavat vain 1-päiväisen kisan. SM-sarjalaiset lähtevät lauantaina muiden jälkeen, mutta he saapuvat ensimmäisinä maaliin. SM-kilpailussa ajetaan siis aamupäivän lenkki vain kertaalleen.

Tasanopeusluokan hallitseva mestaripari Pekka Stellberg (oik.) ja Pertti Toivonen johtavat tällä hetkellä HRRT-sarjaa. Kuva vuoden 2024 maalista. Seppo Koskinen

HRT-sarjan osakilpailuissa 2025 nuottiluokkien kilpailijat voivat osallistua myös kaksipäiväiseen EM-osakisaan. HRT-sarjan pistelaskennassa noteerataan vain heidän lauantain suorituksensa. Yksipäiväisen HRT-kisan nuottiluokassa kilpailevat nuotittavat perjantaina lauantain kolme, kahteen kertaan kisassa ajettavaa erikoiskoetta.

Erikoiskoekilometrejä kisassa on seuraavasti: EM 142 km (perjantai ja lauantai), SM 105 km (perjantai EK:t 1–6 ja lauantai 7–9) sekä HRRT/HRT 74 km (lauantai EK:t -7–12).

Kilpailukeskus on tuttuun tapaan Lahden Sibeliustalolla. Turvallisuustarkastus tapahtuu Autosalpa Oy:n tiloissa EM:n ja SM:n osalta. HRT-sarjalaisten turvallisuustarkastuspaikasta tulee vahvistus myöhemmin. Samoin kilpailijamateriaalin noutamisesta, suunnitelmia toiminnan ”helpottamiseksi” liikenteellisesti on tehty ja ne varmistuvat lähipäivinä.

Lahden satamassa järjestetään Ralli-Etkot torstai-iltana 14.8.2025 klo 19 alkaen. Tästä enemmän ja tilaisuuden ohjelman tarkempia tietoja kerrotaan myöhemmin keväällä. Tilaisuus on kaikille avoin ja sisään satama-alueelle pääsee ilmaiseksi.

-kk

Kategoriat: Uutiset

fiFinnish