Lahdessa tulee tänä vuonna 20 vuotta täyteen Lahti Historic Rallyn historiaa. Ensimmäinen ralli ajettiin
vuonna 2001, mutta se oli eräänlainen ”kandidaattikilpailu” ennen kuin vuonna 2022 ralli tässä
muodossaan sai alkunsa. Näin ollen nyt rallia on ajettu 20 vuoden ajan.

EM-sarjan lisäksi tässä vuoden 2023 ”juhlakilpailussa” ovat mukana Ralli SM -sarja sekä Historic Rally
Trophy -sarja, kaikki omina osakilpailuinaan. EM-sarjassa Lahden kisa on kauden 2023 seitsemäs osakisa
yhdeksästä, Ralli SM -sarjassa kauden viimeistä edellinen eli kuudes. HRT-sarjassa Lahdessa ajetaan kauden
viides osakisa, jossa tasanopeuskilpailijat ajavat kaksi osakisaa, eli lauantain ja sunnuntain kisasta jaetaan
kummastakin omat sarjapisteet. Heille osakilpailut ovat järjestysnumeroiltaan 5 ja 6.

Vuonna 2022 Lahti Historic Rallyn Tasanopeussarjassa kilpailtiin myös FIA:n EM-tasanopeussarjan
osallistumisoikeudesta kauden finaaliin joulukuussa Belgiassa. Sääntöjen mukaan viisi parhaiten
menestynyttä pääsivät finaaliin. Kukaan suomalaisista ei siellä ollut kuitenkaan mukana. Tänä vuonna
erillisiä karsintakisoja FIA:n EM-tasanopeusfinaaliin ei ole.

Vuonna 2022 Lahden satamassa vallitsi suorastaan ”villitunnelma”, kun kilpailijat juhlivat menestystään maalikaaren alla. Kuva: Seppo Koskinen

Tuttuun tapaan EM-kilpailu on kansainvälinen ralli, SM-rallia ja HRT-osakisaa ajetaan samalla kansallisena.
Kv-kilpailu edellyttää autoilta tiettyjä teknisiä ratkaisuja. Kansallisella kilpailijalisenssillä on mahdollista
osallistua EM-kisan puolelle, ja auton on täytettävä kv-säännöt. Kv-rallin, SM-rallin sekä HRT-sarjan
nuottiluokkalaiset saavat tutustua reittiin ennakkoon ja käyttää ns. nuotteja.

Reitti on kaikille sama. Kahtena päivänä ajetaan erikoiskokeita. Huoltoon tullaan aina Lahteen. Kilpailun
lähtö- ja maalialueena tuttuun tapaan Lahden kaunis venesatama. Kilpailukeskuksena toimii Lahti Halli,
osoitteessa Salpausselänkatu 7, Lahti.

Kategoriat: Uutiset