Puolalaispari Maciej Lubiak – Grzegorz Dachowski Porschella on yksi EM-sarjan pisteistä ajavista porukan nopeimpiin kuuluva. Kuva: Rally Weiz Prpess/Illmer

Elokuun 15.–16. päivinä Lahden ympäristössä ajettava Lahti Historic Rally -tapahtuma on suorastaan herkullinen mahdollisuus nähdä ralliautoja aina 1950-luvulta tämän päivän nykyaikaisiin ralliohjuksiin asti. Lahti Historic Rally on Jyväskylän Secto MM-rallin jälkeen seuraavaksi – ja ainoa – ylimmällä arvoasteikolla ajettava rallikilpailu Suomessa. Tänä vuonna Lahti Historic Rally ajetaaan EM-rallina jo 24:nnen kerran.

Rallin superviikonloppu sisältää historicien EM-rallin, rallin SM-sarjan kisan sekä Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailun. Ilmoittautumisaikaa on vielä noin viikon verran jäljellä. Kaikkiin näihin kilpailuihin odotellaan yhteensä noin 150 autokuntaa. EM-kisan puolelle on ilmoittautunut kuljettajia jo 10:stä eri maasta. Pääasiassa Euroopasta, mutta Australiastakin kaksi autokuntaa.

”Virkavapaata” varsinaisesta työstään Toyotan MM-teamin tallipäällikkönä viettävä Jari-Matti Latvala toteuttaa vielä unelmaansa rallikuljettajana. Latvala on kartturinsa Janni Hussin kanssa tänä vuonna historicien EM-sarjan ylivoimaisesti valovoimaisin kuljettaja. Kun EM-sarjasta on viisi osakisaa takana, on Latvalalla harmillisesti peräti jo kolme ns. nollakisaa. Kaksi keskeytystä tekniseen vikaan ja yksi poissaolo työasioiden vuoksi. Kahdesti suomalainen on EM-osakisan voittanut. EM-sarjassa on 10 osakisaa ja kuusi parasta lasketaan kilpailijoiden lopputulokseen. Mestaruuteen Latvalalla on siis vielä hyvät mahdollisuudet.

Ilmoittautuminen päättyy 30.7. klo 18:00

Vielä ei ole tiedossa lopullisia ilmoittautumisia, mutta se tiedetään jo nyt, että kovatasoinen porukka on tulossa mukaan. Noin 40 jo ilmoittautuneen joukosta voi mainita mm. Puolan Maciej Lubiakin Porschella, Ruotsin Tobias Johanssonin Audilla, britti Will ”Ernien poika” Grahamin BMW M3:lla ja Bernard Metivierin Escortilla. Lisäksi maineikkaan italialaisen Team Bassanon useampi kuljettaja on jälleen mukana, kuten niin monena vuonna aiemminkin.

Edellä mainituissa arvosarjoissa kilpailevien lisäksi Lahti Historic Rallyn tapahtumassa on jälleen ns. Kutsuluokka, jossa viimevuotiseen tapaan nähdään mm. Sami Pajari ja Marko Salminen sekä stand-up-koomikko Ismo Leikola. Uutuutena on Defender-luokka, joka on tarkoitettu Landrover Defender -autoille. Näitä menopelejä nähtiin jo Tunturirallissa tammikuussa SM-kisan yhteydessä. Nyt miehet pääsevät soralla ajettavalle reitille.

Mielenkiintoinen nimi ilmoittautuneiden listalla on Paolo Diana. Italialainen on Euroopassa todella hyvin tunnettu ns. show-mies. Diana osallistuu Lahden kisaan ensimmäistä kertaa ja alla on Fiat 131 (Mirafiori). Diana tunnetaan näyttävistä youtube-suorituksistaan, joissa voi ihailla melkoisia sivuluisuja. Sardinialainen taustajoukko pyrkii Dianan avulla Suomessakin tekemään omaa sorarallisarjaansa tunnetuksi.

Ruotsin Tobias Johansson – jenny Strandberg on alkuvuodesta ollut epäonninen, kerran jopa aikakortti hukkui kesken kisan, muut murheet ovat ilmeisesti olleet teknisiä. Vauhtia tälläkin parilla kuitenkin riittää. Kuva: Rally Weiz Press/Illmer

SM-sarjan ”pääluokan” SM1-luokan pistejohtaja Esapekka Lappi yhdessä Enni Mälkösen kanssa on hallinnut odotetusti tämän vuoden mestaruussarjaa. MM-tason kuljettaja on mielenkiintoinen vastus kotimaisessa arvosarjassa. Kovia haastajia Lapille löytyy, mm. Niclas Grönholm on kiristänyt vauhtiaan sekä vasta tänä vuonna kärkitaisteluun nousseelta, syyskuussa 20 vuotta täyttävältä Tuukka Kauppiseltakin uskalletaan odottaa paljon. Kauppinen on pisteissä Lapin jälkeen kakkosena. Pisteen päässä Kauppisesta on Teemu Asunmaa. Toki Lappi on jo 20 pisteen erolla karkumatkalla.

HRT-sarjan ehdoton ykköskuljettaja on Volvo 240:lla ajava Anjalan Janne Kanerva, joka isänsä Harrin kanssa hallitsee vuodesta toiseen kansallisia historic-kisoja. Edellisistä luokista poiketen Kanervat ajavat HRT-sarjan luokassa, jonka kilpailijat eivät saa tutustua reittiin ennakkoon.

Lahti Historic Rallyn reittiä on uudistettu

Lahti Historic Rallyn EM-kilpailun reitti koostuu 12 erikoiskokeesta. Perjantaina 15.8. ajetaan kolme erikoiskoetta kahteen kertaan ja lauantaina samoin kolme kahdesti. EK-kilometrejä kertyy ensimmäisenä päivänä noin 67 ja toisena päivänä 74. Ralli SM -sarjassa kilpailijat ajavat yhdeksän erikoiskoetta ja tulevat maaliin Lahden satamaan lauantaina aamupäivän lenkin jälkeen. Historic Rally Trophy -osakilpailu, joka sisältää myös Tasanopeusrallin, on yksipäiväinen ja sen reitti sisältää kolme kahdesti ajettavaa pikataipaletta, erikoiskokeet 7–12.

Reittiä on uudistettu. Tänä vuonna perjantain erikoiskokeet ajetaan Lahden itäpuolella, Nastolan, Kausalan ja Vierumäen lähialueilla. Lahdessa vietetyn yötauon jälkeen kilpailijat suuntaavat lauantaiaamuna Lahdesta lounaaseen Kärkölän ja Oitin länsipuolelle.

Kilpailukeskus ja huoltoalueet sijaitsevat Lahden Satamassa

Lahden satama-alue on koko toiminnan keskipiste. Kilpailukeskus sijaitsee Sibeliustalossa ja sen ympäristössä satama-alueella on huoltoalueet EM- ja SM-kilpailijoille. HRT-sarjalaiset löytyvät satama-alueen jatko-osalta lähempää Lokki-ravintolaa.

Kilpailu alkaa perjantaina 15.8. klo 10:01, kun ensimmäinen EM-sarjan kilpailija starttaa reitille. Kuuden pätkän jälkeen huoltoon Lahden satamaan EM-kilpailijoita odotellaan hieman ennen klo 18:aa. Heidän jälkeensä reitille ampaisevat SM-sarjan kuljettajat. Tarkempi aikataulu täsmentyy, kun ilmoittautuminen on päättynyt ja nähdään, kuinka monta kilpailijaa tulee mukaan.

Lauantaiaamuna HRT-sarjalaiset liittyvät mukaan. Tasanopeusluokka lähtee ensimmäisenä jo klo 7:31. EM-sarjan kisaajat ja HRT-sarjalaiset nähdään reitillä ennen SM-luokkia, jotka ajavat lauantaina kolme pikataivalta ja pääsevät iltapäivällä juhlimaan palkintojenjaossa menestystään. Muut palkintoseremoniat suoritetaan noin klo 18:n aikaan Lahden satamassa ehdollisten tulosten julkaisemisen jälkeen.

Kuka hallitsee mölkky-pelin?

Torstaina14.8. klo 18 alkaen Lahden satamassa järjestään ralliin liittyvä tilaisuus, jossa kilpailijat ottavat mittaa toisistaan Mölkky-kisassa. Tiesittekö muuten, että Mölkky on alun perin juuri Lahdesta kotoisin. Kaupungissa on paljon aktiivisia lajin harrastajia, joista parhaimmat ovat rallin aikaan valitettavasti pois Suomesta, lajin MM-kisoissa Euroopassa.

Haastatteluissa kilpailijat kertovat samalla tunnelmistaan ennen perjantaina alkavaa rallia. Mölkky-mestari julkistetaan illan aikana ja tiskijukka nostattaa musiikin kera tunnelmaa illan aikana. Tervetuloa paikalle seuraamaan kivaa tapahtumaa ja nauttimaan illasta mukavassa porukassa!

-kk

Kategoriat: Uutiset

fiFinnish