Ratamestari Jouni Ikävalko ensimmäistä kertaa rallin erikoiskokeella tositoimissa. Kartturina auton omistaja Jukka Laine. Vuosien aikana Ikävalko on ollut monessa autourheilutouhussa mukana, mutta tämä oli ensimmäinen rallikokemus. Kuva: Marko Kyöstilä

Lahti Historic Rallyn ratamestarina jo toista vuotta toimiva Jouni Ikävalko sai kaksi viikkoa ennen maaliskuun alussa ajettua Peurunkarallia kuulla, että hänet on ilmoitettu sinne ajamaan VW Aircooled Rally Series -luokan osallistujana. Ikävalko on vuosien ajoilta tuttu mies jokamiesluokan kilpailuista, mutta rallia ei mies ollut koskaan ennen ajanut. Idea tähän lahjaan tuli Jounin pojalta Joonalta, joka aktiivisesti ajaa VW-sarjaa. Isä-Jouni nimittäin täytti helmikuun alussa 50 vuotta ja ralli oli mitä mainioin yllätyslahja tähän kohtaan elämän merkkipaalua.
”Ihan sohvalla makoilin, kun vaimo ilmoitti minulle, että ilmoittautuminen Peurunkaralliin pitäisi tehdä. Auto on valmiina odottamassa ja sen omistaja lupautunut kartturiksi”, kertasi Ikävalko tapahtumia.
”Ei siinä sen mitään suurta draamaa ollut. Minulla on rallipäätoimitsijalisenssi, joka korvaa rallitutkinnon ja kilpailijalisenssikin on jo valmiina, kun jm-kisoja ajelen vuosittain.”

Naantalin Seudun UA:n Jukka Laineelta, joka on myös aktiivinen VW-luokassa ralleja ajava, tuli kupla-Volkkari suoraan kisapaikalle ja Laine istahti Ikävalkon viereen konttorihommia hoitelemaan, joten kaikki oli valmiina rallia varten. Joona huolehti muut käytännön asiat, kuten huollot yms. Enää piti vain järjestää itsensä kisapaikalle.
”Osallistumismaksukin oli maksettu, muuta ei tarvinnut hankkia kuin tuleltasuojaavat kalsarit”, paljasti Ikävalko.

Voisi ajatella, että rallia ajamalla ratamestari saisi siihen tehtävään jotain vinkkejä, mutta Ikävalko kertoi, ettei siinä juuri muuta ehtinyt miettimään kuin että tiellä ojien välissä pysyisi.
”Kakkosella jo suistuttiin, kun etupää haukkasi hankeen. Aika tiukasti auto jäi kiinni, mutta lopulta porukkaa tuli sen verran paikalle, että päästiin kisaa jatkamaan. Onneksi. Olisi ollut tylsä keskeyttää jo reilun kuuden kilometrin jälkeen.”
”Se täytyy kyllä sanoa, että huimasti pojat VW-luokassakin laskevat. Olin kahdeksan lähtijän joukossa viides luokassa, mutta myös viimeinen maaliin tullut kilpailija. Lumitöiden takia voittajalle tappiota tuli lähes 16 minuuttia. Hienoa kuitenkin, että päästiin maaliin ja saatiin ajaa kaikki pätkät”, jutteli Ikävalko.
”Onhan se myös myönnettävä, että laina-autolla ei mihinkään turhiin ylisuorituksiin uskaltanut ryhtyä. Uudelleen kyllä lähtisin, jos tulisi mahdollisuus.”

-kk

Kategoriat: Uutiset