Maamme-laulu on kajahtanut Kreikan tummuvassa illassa ilmoille. Yleisö kunnioittaa seisten kilpailijoita palkintokorokkeella ja tunnelma oli paikalla olleiden mukaan todella hieno. Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi korokkeella keskimmäisinä. Kuva: Paavo Virtanen

Muutaman epäonnisen historicien EM-rallin jälkeen pääsi suomalaispari Jari-Matti Latvala–Janni Hussi jälleen juhlimaan voittoa upeassa palkintojenjakotilaisuudessa Kreikan tummuvassa illassa. Toyota Celicansa Latvala toi ylivoimaisena voittajana maaliin, kun kisan toiseksi sijoittunut, wild card -ilmoittautuneena osallistunut kreikkalaispari Marios Stafilopatis–Giorgos Chatzirigas Lancia Delta Integralella hävisi noin 10 minuuttia. Eivätkä Riihimäen Pasi Hapulahti–Antti Nordström Volvo 242:llaan yhtään sen ”huonommin” menestynyt, kun kategoriassa 3 toiseksi sijoittunut kreikkalaispari Teo Kalamaras–Dimitris Lamprakis Starletilla jäi suomalaisista noin 11,5 minuuttia.

Kreikan 19. PEMA Historic Acropolis Rally oli FIA:n EM-sarjan 2025 seitsemäs osakilpailu. Kun Latvala kahden osakilpailuvoiton jälkeen on nyt keskeyttänyt kolmesti ja yhdestä ollut pois työkiireiden vuoksi, on loppukauden kisoista napattava vähintään voitot. Tämä oli hyvä alku siihen. Tulevien osakisavoittojen jälkeen euroopanmestaruus ei ole välttämättä enää itsestä kiinni. Paljon riippuu siitä, miten brittikuljettaja Will Graham napsii pisteitä vielä viimeisistä kisoista. Kreikan kisan jälkeen piste-ero näyttäisi olevan 36 pistettä, ja voitosta saa pisteitä 34.

Voittajina maalissa. Janni ja Jari-Matti ruiskuttamassa juomaa onnistumisen kunniaksi. Tämän jälkeen vuorossa oli vielä virallinen palkintojenjako. Kuva: Paavo Virtanen

EM-pisteistä ajavista, Lahdessakin kärkikolmikkoon sijoittuneet Puolan Maciej Lubiak ja britti Will Graham olivat jälleen toinen ja kolmas. Lubiak hävisi noin 12 minuuttia Latvalalle ja Graham noin 13 minuuttia. Latvala ajoi pohja-ajan yhtä lukuunottamatta kaikille pätkille, joita oli tällä kertaa 13.

Lauantaina ja sunnuntaina ajetun kisan ensimmäisenä päivänä EK:lla 6 Latvala oli vasta koko porukan neljäs, kun Belgian Ghislain de Mevius Mazda 323:lla oli nopein. Kävipä jo mielessä, että Latvala ”himmailee” ja säästelee autoaan, kun siinä vaiheessa suomalaisparin johto oli jo hieman yli kaksi minuuttia.
”En jarrutellut, vaan meillä oli pieni tekninen ongelma. Moottori pätki aika lailla, ja myöhemmin selvisi, että yksi kaasuläpän sähköjohdoista oli irronnut”, paljasti Latvala kisan jälkeen.
”Ehdin jo hetken miettiä, että ei kait taas. Onneksi etähuollossa pätkän jälkeen apu ongelmaan löytyi ja kaikki alkoi taas toimia moitteettomasti.”

Seuraavalle pätkälle Latvala täräytti 46,4 sekunnin pohjat, joten kaikki oli hyvin.
”Olin jo nuotitusvaiheessa merkinnyt papereihin, missä tiet ovat huonossa kunnossa. Siellä ajettiin varovaisemmin, mutta hyvillä osuuksilla vedin sitten kyllä täysillä.”

Latvala oli tyytyväinen kisaansa ja uuteen, Lahden jälkeen autoon vaihdettuun moottoriinkin.
”Oli hieno kisa kaikin puolin. Nyt on hyvät fiilikset, ja tästä on hyvä jatkaa.”

Hapulahti toteutti ”once in a life time -haaveensa”

Lahdessa kansallisen Historic Rally Trophy -sarjan nuottisarjalaisen kisan voittanut riihimäkeläispari Pari Hapulahti–Antti Nordström oli myös tyytyväinen kokemaansa.
”Oli kyllä todella hienoa, ja vielä kun kaikki meni ilman teknisiä ongelmia, ei voi kuin olla tyytyväinen”, jutteli Hapulahti matkallaan takaisin Suomeen.

Pasi Hapulahti ja Antti Nordström voittivat kategorian 3, mutta eivät ajaneet pisteistä eivätkä wild card -kuljettajina saaneet palkintojakaan. Kuva: Paavo Virtanen

”Ainoastaan EK:lla 2 oli isoin ongelma, kun jouduttiin 10 kilometriä ajamaan edellä ajaneen pölyssä. Siinä tuli aikatappiota aika lailla. Onneksi kilpailun järjestäjä tiputti edellä ajaneen lähtölistalla kauemmaksi meidän taaksemme, joten hänestä ei enää ollut harmia, ja samalla saimme aikahyvitystäkin.”

Myös wild card -ilmoittautunut Hapulahti kuitenkin tunnusti, ettei oikeastaan kertaakaan ajanut aivan täyttä. Sen verran olivat tiet huonossa kunnossa.
”Ihan paremman lähtöpaikan vuoksi ilmoittauduttiin wild cardilla. Pölystä kärsittiin silti koko ajan, kun metsissä pöly ei kahden minuutin lähtövälistä huolimatta ehtinyt oikeastaan paljoakaan laskeutumaan.”

Hapulahti myönsi, että reissu oli hieno ja kannatti tehdä.
”Palkintojenjaossa oli hieno tunnelma ja näyttämönä toiminut amfiteatteri toi oman mausteensa tilanteeseen. Kyllä kaikilta meiltä suomalaisilta taisi nousta tunteet pintaan, kun upeassa illassa kajahti ilmoille kovaan ääneen Maamme-laulu, kun Jari-Matti ja Janni palkittiin.”
”Ehkäpä seuraavalla kerralla mietitään matkustusta hieman tarkemmin. Nyt olen istunut huoltoautossa mennen tullen, ja matkaa tulee noin 10 000 km. Puuduttavaa, ehkä seuraavan kerran ainakin toiseen suuntaan jo lennän paikan päälle.”

Huoltoalueella suomalaiskuljettajien juttutuokio. Pasi Hapulahti oli ensimmäistä kertaa EM-rallissa Euroopassa, Jari-Matti Latvala on ollut jo useammin.

Hapulahden porukka osoitti myös hienoa yhteistyöhalua, kun useina vuosina, myös tänä kesänä, Lahdessa ajaneen saksalaisparin Siegfried ja Renate Mayrin Volvosta perä hajosi.
”Lainattiin heille meillä varaosana mukana ollut perä. Olivat oikein tyytyväisiä, kun pääsivät jatkamaan kisaa ja pysyivät vielä hyvissä asemissa pistetaistelussa”, kertoi Hapulahti.

Kalmanlehto pääsi kuin pääsikin maaliin

Lauantaina kuultiin Kreikasta tietoja ”penkan päältä”, että harvakseltaan valikoituja ralleja Euroopassa ajava pari Ilkka Kalmanlehto ja Jaana Salopuro Datsun Violet 160J:llä oli osunut keula edellä puuhun. Viesti kertoi, että Kalmanlehdolle oli tullut paha kramppi käsivarteen eikä mies pystynyt välttämään puuhun osumista. Lauantain loput pätkät jäivät ajamatta, mutta sunnuntaina suomalaispari oli jälleen mukana ja tulivat myös palkintojenjakoon aikanaan ja sijoitu8s oli 41 maaliin tulleen joukossa 38:s.

Ilkka Kalmanlehto ja Jaana Salopuro Datsunillaan myös maaliin. Kovinkaan pahaa jälkeä ei puuhun ajaminen näytä saaneen aikaan, mutta kramppaava käsi ei tainnut sallia kisan jatkamista lauantaina. Kuva: Paavo Virtanen

FIA:n historicien EM-sarja jatkuu syyskuun viimeisenä viikonloppuna Italian Elban saarella. Sen jälkeen ajetaan vielä Espanjassa lokakuun puolivälissä ja Portugalissa marraskuun toisena viikonloppuna.

EM-sarjan pistetilanteet julkaistaan FIA:n toimesta usein kisan jälkeen alkuviikosta. Tätä kirjoittaessani niitä ei ole vielä tullut.

-kk

Kategoriat: KisatUutiset

fiFinnish