Rallia edeltävänä torstai-iltana Lahden satamassa on säpinää. Kilpailijoita ja muita ralliin liittyviä henkilöitä saadaan haastatteluihin. Perheen pienimmillä – ja miksei isommillakin, esimerkiksi äideillä on mahdollisuus suosikkikuljettajan nimmariinkin.  Ja onpa kisassa ajaville kehitelty leikkimielinen mölkkykisakin. Kuva on vuoden 2024 tapahtumasta (Taneli Niinimäki/AKK)

Torstai-iltana 14.8.2025 kello 18 alkaen tuttuun tapaan aletaan viettää iltaa rallietkojen merkeissä. Jo kolmannen kerran kilpailua edeltävänä torstaina satamatorilla, lähtö/maalialueella, tapahtuu. Kilpailijoita sekä järjestäjien edustajia on lisäksi kutsuttu tilaisuuteen, mutta noin klo 19:n aikoihin vastailemaan haastattelijan kysymyksiin sekä tapaamaan yleisöä ja mediaväkeä hieman rennommissa tunnelmissa. Tuntia aiemmin aletaan siis jo virittäytyä rallitunnelmaan.

Tänä vuonna rallikuljettajille on kehitelty leikkimielinen kisa mölkyn parissa. Kilpailijat saavat ottaa mittaa toisistaan mölkkykapulan heitossa ja parhaan pistesaaliin metsästänyt tietenkin julistetaan Mölkkymestariksi. Tiesittekö muuten, että Mölkky on alun perin Lahdessa keksitty peli?

Lahti Historic Rallyn EM- ja SM-kilpailijat tutustuvat torstaina ennakkoon reittiin. Heidän ilpa-autoilleen suoritetaan myös turvallisuustarkastus iltapäivän ja alkuillan aikana, joten vielä ei voida varmuudella julkistaa Etkoille ehtivien nimiä. Kannattaa kuitenkin tulla paikan päälle katsomaan. Aivan varmasti mielenkiintoinen ja kovatasoinen porukka on ”lauteilla” torstaina.

Vuonna 2025 ajetaan jo 24:nnen kerran Lahti Historic Rallya

Lahti Historic Rally on ehtinyt jo ”aikamiehen” ikään, kun tänä vuonna ajetaan jo 24:s EM-ralli Lahdessa. Lahden kaunis venesatama on ollut myös pitkään kilpailun keskeinen paikka – sieltä on aina lähdetty reitille ja sinne on aina tultu maaliin. Nykyisin myös huoltotoiminnat ovat kilpailukeskuksen myötä satama-alueella, Sibeliustalon läheisyydessä.

Historic-autojen ja nykyaikaisten autojen esiintyminen samassa autourheilutapahtumassa ei ole kovin yleistä. Lahdessa kuitenkin on hieno mahdollisuus tutkailla, miten autojen tekniikka ja muodot ovat vuosien saatossa muuttuneet ja kehittyneet. Vanhin auto Lahti Historic Rallyssa ja näin ollen myös satamassa huoltoalueella lienee Suomen Pekka Anttalaisen ja hänen kartturinsa Antti Hietaniemen Skoda Octavia Super. Auto ja miehet kilpailevat kategoriassa 1, jonka ikäkaudet ovat 1955–1961. Skodan moottori on 1221-kuutioinen. Jyväskyläläinen, 73-vuotias Anttalainen on aktiivisesti kilpaillut sillä Euroopassakin EM-sarjan osakilpailuissa, viimeksi Tsekeissä huhtikuussa.

Ennen vanhaan ralliautot olivat hieman eri näköisiä, mutta – ah, niin kauniita – eikö? Vuoden 1961 Skoda Octavia Super on Pekka Anttalaisen hoivissa edelle käypänen historic-kilpa-auto, joka jälleen nähdään Lahdessakin. Euroopassa viimeksi he keväällä ajoivat Tsekin EM-osakisassa. Kuva: Anttalaisen arkisto

Tuoreimmat EM-sarjassa pisteistä ajavien autot ovat vuodelta 1992. Uudempiakin löytyy, mutta he eivät aja EM-pisteistä. SM-sarjan puolella kalusto on ”viimeisen päälle”. Ei tietenkään aivan MM-tason kalustoa, mutta esimerkiksi SM1-luokassa ajokit ovat taatusti parasta mahdollista ”A-ryhmää”.

Esapekka Lappi – Enni Mälkönen Skodalla Turun SM-rallissa 2025. Paljon malli on muuttunut yli 60 vuodessa. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

EM-kilpailijoita saattaa satamaan saapua jo torstaina, kun kilpailu alkaa perjantaiaamuna. Samoin on SM-kilpailijoiden laita. HRT- ja tasanopeussarjan kilpailijat aloittavat kisaurakkansa lauantaiaamuna, joten heidän kalustoaan pääsee tutkailemaan varmimmin vasta lauantaina.

 

Tervetuloa seuraamaan tapahtumia Lahteen, niin satama-alueelle kuin reitinkin varrelle kannustamaan kisaajia. Katsojaoppaasta (alalehden Katsojat alta) löytyy paljon tietoa kisaan liittyen. Lippuja erikoiskokeelle voi helpommin ostaa nettisivuiltamme klikkaamalla etusivulla olevaa Liput-painiketta.

-kk

Kategoriat: Uutiset

fiFinnish