Top Building Ralli ajetaan lauantaina
Lauantaina 15.8. ajettaisiin normaalivuotena Lahden ympäristössä perinteikäs kansainvälinen Lahti Historic Rally. Koronan myötä moni asia on kuitenkin tänä vuonna toisin.
Kilpailussa on perinteisesti ajettu samalla aina kansallinen ralli ja se toteutuu tänäkin vuonna, nyt nimellä Top Building Ralli.
Lahti Historic Rally ry:n muodostavat nykyisin neljä seuraa, Lahden UA, Päijät-Hämeen UA, Lammin UA, sekä Heinolan UA.
Haasteellinen talvi, tai oikeamminkin talven puute söi Lahdelta SM-rallisprintin, Lammilta kansallisen Historic-rallin, sekä Päijät-Hämeeltä ja Heinolalta jokamiesluokan kilpailut alkukesältä joten valtava talkootyö on kertaalleen joka seuralla valunut hukkaan.
Rallin kilpailukeskus sijaitsee Tuuloksen Kapakanmäellä jossa sijaitsee myös kilpailun lähtö, tauko-ja maali. Kilpailun reitti käsittää kolme eri erikoiskoetta joista jokainen ajetaan kahdesti, siis kaikkiaan kuusi ek:ta joilla kilometrejä kertyy 84.
Kilpailun lähtö tapahtuu klo 12:01, tauolle saavutaan noin klo 14:40 ja maaliin saavutaan pian klo 18 jälkeen.
Kilpailukeskuksen alueelle pyritään kilpailupäivänä päästämään vain kilpailijat huoltojoukkoineen, rallin järjestelyväki, sekä median edustajat jotka erillisellä luvalla voidaan alueelle päästää kilpailun tunnelmia välittämään.
Ilmoittautuneiden lista sisältää 96 kilpailijaa ja on mielenkiintoinen, 47 kappaletta nuottiluokassa ja 49 nuotittomissa. Lista sisältää tuttuja nimiä niin SM-sarjasta, F-Rallisarjan taistoista kuin myös historic-kilpailuiden lähtölistoilta. Nimekkäimpinä voitaneen mainita kaksikko Jari-Matti Latvala – Juho Hänninen Toyota Celica 2000 GT-Four (ST 165) ajokillaan, ensi kertaa samassa kilpailussa samanlaisella kalustolla ovat isä ja poika, sillä myös isä Jari Latvala on kilpailussa mukana vastaavalla autolla. Jos Jari-Matti Latvala aikanaan aloitteli autourheilua rallisprintissä, niin samassa lajissa menestystä niittänyt nuori Tuukka Hallia tekee ensimmäisen todellisen rallidebyytin viikonloppuna, päätavoitteena on jo loppukaudella olla mukana rallin SM-sarjassa kivikovassa SM3-luokassa menestymässä.
Katsojille erikoisjärjestelyjä
Katsojille myytäviin karttoihin on painettu erikoiskokeiden päälle peitepiirroksena numeroituja vyöhykkeitä, jotka merkataan myös maastossa kyltein. Näiden toimien ideana on helpottaa katsojien tietoutta siitä, missä on kilpailun aikana liikkunut. Kynällä merkintä karttaan millä jaksolla tai minkä jaksojen välissä on liikkunut auttaa mahdollisten koronatartuntapolkujen jäljitystä jälkikäteen.
Myös kännykkäkameralla maastossa olevasta taulusta tai merkkaamastaan kartasta otettu kuva voi olla jälkikäteen hyödyksi, jos karttaa ei muista säilyttää. Karttaan painetaan myös yhteystieto johon tartuntapolkujen selvittäjät voivat tartunnasta ilmoittaa ja kilpailunjärjestäjä voi näin omilla mediakanavillaan nopeasti tiedottaa missä alueella liikkuneet ovat mahdollisesti olleet tartuntariskissä.
Pääsylippuja ei kilpailuun myydä, näin halutaan minimoida järjestäjän ja katsojan välistä kontaktia maastossa. Erikoiskokeiden sisääntuloilla kuitenkin tarkkaillaan väkimääriä, paljonko väkeä alueella on. Kilpailun karttojen myynti keskitetään kolmelle suurelle liikenneasemalle Hollolaan, Hämeenkoskelle ja Tuulokseen lauantaina aukioloaikojen mukaisesti. Hollolan Matkakeidas klo 5 alkaen, Koskikartano Hämeenkoski klo 9 alkaen, sekä Neste Tuulos klo 6 alkaen. Näin pyritään ostotapahtumat keskittämään sinne missä on asiakasvirtoja ja myyntitapahtumia suoritetaan päivittäin muutenkin.
– Katsojilta ja kaikilta kisaan liittyviltä toivomme ymmärrystä ja kunnioitusta niin kanssakatsojia, kilpailijoita, huoltomiehiä kuin järjestelyväkeäkin kohtaan. Pyritään pitämään etäisyyttä oman porukan ulkopuolisiin myös maastossa. Pyrimme järjestelyillämme olemaan määräysten edellä. Covid19-pandemia voi pahimmassa tapauksessa olla riesanamme useita vuosia, joten haluamme avoimin mielin kokeilla uusia toimintamalleja ja kehittää niitä, jotta autourheiluväelle kyettäisiin kilpailutapahtumia tekemään turvallisesti jatkossakin. Pölyävän soratien varrella kasvomaski ei olisi monasti normaalioloissakaan haitaksi, nyt se on suositeltavaa, kertoo kilpailun tiedottaja Jani Seppälä.