Anjalan Janne ja Harri Kanerva ajavat historic-ralleja ilman nuotteja ja ovat olleet ylivertaisia jo kauan. Kuva Lahdesta 2024: Marko Kyöstilä

Lahden ympäristössä elokuun 15.-16. päivinä voi bongata paljon erilaisia ralliautoja, kun FIA:n historic-rallien EM-sarjan osakisan Lahti Historic Rallyn lisäksi ajetaan SM-sarjan mestaruuspisteistä sekä kansallisen historicien arvosarjan Historic Rally Trophyn sekä sen sisällä Historic Regularity Rally Trophy -sarjan – tuttavallisemmin tasanopeusluokan – mestaruuksista. Tästä artikkelissa saat päivitetty kansallisen sarjan pistetilanteet ennen HRT-kauden neljättä osakisaa.

Historic Rally Trophy -sarjan neljäs osakilpailu ajetaan Lahdessa EM-osakilpailun yhteydessä. Takana ovat kisat Kuopiossa, Laukaassa ja Mäntsälässä. Lahden jälkeen ajetaan vielä Heinolassa ja Jyväskylässä. Kilpailijat omassa ikäkategoriassaan keräävät pisteitä moottorikoon mukaan jaetuissa luokissaan. Luokkavoitto tuo 11 pistettä, kakkossija yhdeksän jne. (Huomioikaa, että tässä tekstissä mainituissa HRT-sarjan normaalit luokkanumerot ovat Lahdessa ”kymmenkertaisia”.)

Kaikkein vanhimpien autojen ikäkategoriassa Historic -> 1969 kärkipaikkaa kolmen osakisan jälkeen pitävät parit Jari Ohrankämmen–Petri Helmikkala Wartburg 353:lla (lk 5) sekä Markku Taipale–Raimo Hautalahti Escort Twincamilla (lk 7). Kahden pisteen päässä kolmantena on peräti kolme paria; Antti Heinänen–Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla (lk 5), Ari Koskinen–Anni Kalenius Renault Gordinilla (lk 6) sekä Bertil Lindholm–Pentti Ritari Cortina Lotuksella (lk 7).

Toistaiseksi Ohrankämmen, Koskinen sekä Taipale ovat yltäneet kahteen luokkavoittoon, mutta Koskisen luokassa Mäntsälässä oli vain yksi osanottaja, joten luokkavoitosta sai vähemmän pisteitä. Myös Juha Berner Valiantilla voitti luokkansa Mäntsälässä, mutta muihin osakisoihin hän ei tänä vuonna ole osallistunut. Lahden HRT-sarjan osanottajaluettelossa kuljettajia tässä kategoriassa on neljä: Ohrankämmen, Koskinen, Taipale ja Lindholm.

Viisi miestä tässä vaiheessa on tiukasti kiinni mestaruudessa, eikä kaukana ole Markku Hietamäki Triumph TR7:lla, kun on vain yhden pisteen päässä edellään tasapisteissä olevasta kolmikosta. Kärkikaksikkoon matkaa on kolme pistettä.

Historic -> 1975 on autoille, jotka on luokiteltu aikavälillä 1.1.1970–31.12.1975. Kuopion osakisassa oli vain neljä autokuntaa, joten heidän sieltä saamansa pisteet vaikuttavat vielä vahvasti pistetaulukon tilanteeseen. Kärjessä on Esa Laine–Antti Härkönen Escort Twincamilla (lk 10) 33 pisteellä. Mikko Inkiläinen–Teemu Inki Volvolla (lk 11) on vain yhden pisteen päässä kakkosena. Veijo Hänninen–Petri Hänninen Toyotalla (lk 9) otti luokkavoiton Kuopiossa, mutta muissa kisoissa jäi vähemmille pisteille, joten pistetaulukon kolmannella eroa kärkeen on kolme pistettä.

Tästä kolmikosta Lahden kisan jätti väliin Inkiläinen. Nopeutensa puolesta pistetaulukossa ylempänä voisivat olla Volvoilla ajavat Sami Vuorinen sekä Eemil Pitkänen, mutta Vuorinen on nähty tänä vuonna vain Mäntsälässä, jossa mies keskeytti, ja Pitkänen ei ollut Kuopiossa, joten oletettavasti kumpikin kohentelee Lahdessa sijoitustaan pistetaulukossa.

Historic -> 1981 on autoille, jotka on luokiteltu aikavälillä 1.1.1976 – 31.12.1981. Kategorian kärjessä kolmella luokkavoitolla on pari Janne Kanerva–Harri Kanerva Volvolla. Neljän pisteen päässä kakkosena on pari Esa Lindroos–Anja Lindroos Toyotalla. Voittamalla luokan Kanervat karkaavat 13 pisteen päähän, kun muita ei tässä ikäkategoriassa ole mukana. Osa on vaihtanut toiseen kategoriaan.

Ikäkategoria Historic -> 1992 on tarkoitettu autoille, jotka on luokiteltu aikavälillä 1.1.1982–31.12.1992. Orimattilan Antti Siikala Skodalla (lk 15) (kuvassa) on repäissyt jo 10 pisteen eron muihin. Tässäkin Kuopiosta saadut luokkavoiton pisteet ovat ratkaisevia.

Lahteen saatiin 10 autokuntaa mukaan. Siikala saa luokassaan haastajia Juho Silvennoisesta Skodalla sekä Emil Johanssonista Ladalla. Silvennoinen on kaksi kisaa ajaneena pisteissä neljäs ja Jaetulla seitsemännelle sijalla olevalla Johanssonilla on pisteet vain yhdestä kisasta, kun kauden toisesta tuli keskeytys. Kuopiossa hän ei ollut.

Kategorian sisällä voi luokkaa vaihtaa. Näin on tehnyt mm. Ilkka Koskela, joka on pistetaulukossa kolmantena, 14 pisteen päässä Siikalasta. Koskela on ajanut Laukaassa Mersulla (lk 18) sekä kuten nyt Lahdessa Mäntsälän kisassa Toyotalla (lk 16). Marko Launonen sekä Kari Holmberg Peugeoteilla ovat kaksi muuta luokkaan 16 osallistuvaa.

Kiinnostavaa on nähdä, kuinka luokassa 18 ajava Sami Jaakkola menee Mersu 190:llä. Jaakkola on aiemmin nähty hyvillä sijoituksilla mm. Escortilla. Ja onhan Matti J. Tarvainenkin Mitsulla (lk 18) taas mukana Lahdessa, kun viimevuotinen kisa jäi käsivamman vuoksi väliin. Ihan kaikissa Lahti Historic Rallyn kisoissa mies ei siis voinut olla mukana. Tarvainen täyttää parin viikon päästä kunnioitettavat 80 vuotta, ja pian taitaa miehen tavoite – 800 moottoriurheilukisastarttia elämänsä aikana – täyttyä. Aika huimaa!

Ykkösryhmäläisten luokissa (1–4) on kauden aikana kiivaasti taisteltu paremmuudesta luokassa 1, jossa on peräti kahdeksan Fiat 127 -autokuntaa nähty viivalla. Kerran jopa kuusi yhtä aikaa. Martti Sarasto–Jussi Tukkimies johtaa tätä luokkaa, mutta kategorian johdossa maksimipistein kolmen luokkavoiton jälkeen on Sami Leino–Minna Leino Avengerilla (lk 2). Markku Hakala Corollalla (lk 2) ja Sarasto kolmantena. Karttureiden puolella Kai Iivanaisen kartturi Päivi Iivanainen sekä Minna Leino ovat tasapistein kärjessä. Kai Iivanainen joutui terveydellisistä syistä jäämään Laukaan kisasta pois, mutta Päiville löytyi tuuraaja ratin taakse. Luokkavoitto toi täydet pisteet, ja tilanne siis tasan.

Sami ja Minna Leino Rallybaron Mäntsälä-rallissa toukokuussa. Kuva: Timo Pullikka

Nuottisarjassa on viisi luokkaa, joihin neljässä jako tehdään vain moottorikoon mukaan, yhdessä (lk 19) autojen on oltava Historic -> 1969 kategoriaan kuuluva. Pistejohdossa on 1300-kuutioisella Opel Kadettilla Toni Kemppainen–Veikko Kanninen. Maksimipisteet tässä vaiheessa eli kolme luokkavoittoa. Tasapistein toisella sijalla on Juha-Pekka Jokela Escortilla (lk 21) sekä Ilpo Hietanen Volvolla (lk 22). Jokela ajaa Lahdessa EM-kisan puolella ja Hietanen jätti Lahden kisan väliin.

EM-kisan puolella ajavat nuottiluokkalaiset keräävät HRT-pisteitään normaalisti, kun lauantain tulokset yhdistetään HRT-sarjan nuottiluokkalaisten tuloksiin ja jaetaan pisteet niiden perusteella. Kaikki EM-puolella ajavat noteerataan ehdollisina, jopa Jari-Matti Latvala, mutta heidänLahdessa mahdollisesti saamansa pisteet huomioidaan loppupisteisiin, vain jos he osallistuvat vielä toiseen HRT-sarjan nuottiluokan kisaan.

Tasanopeusluokka keräsi jälleen suurimman määrän osallistujia. Viime vuonna oli yksi enemmän, mutta 21 autokuntaa on jälleen paljon. Hallitseva mestaripari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen Mazdalla on kärjessä kolmen osakisan jälkeen 28 pisteellä. Stellberg voitti Laukaassa ja oli toinen Kuopiossa, mutta Mäntsälässä tuli ”takapakkia”, kun pisteitä kertyi vain kaksi.

Hallitseva tasanopeusluokan mestaripari Pekka Stellberg-Pertti Toivonen Mazdalla lähtevät Lahden kisaan pistejohdossa. Kuva Marko Kyöstilä 2024

Luokkavoittoon Kuopiossa ylsi nyt kakkosena pisteissä oleva pari Mika Alakoskela – Risto Salonpää Opelilla ja Mäntsälässä Eero Juutilainen – Eetu Juutilainen Audilla. Muut sijoitukset näillä miehillä menivät sen ”yksiin”, että tasapisteissä (25) he lähtevät Lahden kisaan. Hannu Juselius ja Reijo Rintala ovat kuljettajien puolella jaetulla neljännellä sijalla. Heidän kartturinsa ei ole kaikissa olleet mukana, joten pistetilanne on heillä erilainen. Matti Juselius ”paikkasi” Rintalan kartturia Kuopiossa ja sieltä saadut pisteet pitävät hänet toistaiseksi kärkipaikalla. Seuraavina Toivonen ja Salonpää.

Classic F -sarjan pistejohdossa on Nilsiän pari Antti Väätäinen–Pasi Jestoi Escortilla. He ovat ainoana parina ajaneet kaikki kolme osakisaa, joten piste-ero seuraaviin, vain yhdestä kisasta pisteitä saaneisiin on peräti 25 pistettä.

Rally Trophy -sarjassa, jossa autot ovat siis uudempaa kalustoa, Eetu Kirpulla on ainoana pisteet kahdesta osakisasta. Osallistumispisteiden myötä Kirppu johtaa yhdeksällä pisteellä. Muilla on nähty keskeytyksiä tai eivät ole olleet mukana. Petri Liikanen on reilussa johdossa Seniorit-luokassa. Mineillä ajavat Jarmo Mustonen ja Jouni Mäkinen lienevät valmiina tosissaan haastamaan Liikasta.

Ja vielä HRT-sarjassa kerätään pisteitä myös Historic Yleiskilpailussa luokkiin 1 – 18 (siis ilman nuotteja ajavien) osallistujien kesken. Ylivoimaisessa johdossa on Janne Kanerva (lk 14) 33 pisteellä ja toisena on Toni Herrala Gordinilla 15 pisteellä.

Veteraaneissa/Historic Senioreissa pisteitä eniten on kerännyt luokassa 2 ajava Sami Leino.

Lahden HRT-kisan yksipäiväisyydestä ei oikeastaan pysty vetämään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Osallistujien määrä on lähes sama, kokonaismäärässä on neljä autokuntaa enemmän kuin viime vuonna.

Seuraava HRT-sarjan osakilpailu ajetaan 20.9.2205 Heinolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä.

-kk

 

Categories: News

en_USEnglish