Jari-Matti Latvala ja Topi Luhtinen voittivat Portugalissa EM-sarjan viimeisen osakilpailun, minkä myötä varmistui myös yleiskilpailun euroopanmestaruus. Kuva: Paavo Virtanen

Euroopan mestaruuden päätavoitteekseen tälle vuodelle asettanut Jari-Matti Latvala onnistui FIA:n historic-rallien EM-sarjan päätöskisassa parhaalla mahdollisella tavalla. Suomalainen takoi pohja-ajan kaikille rallin 12 erikoiskokeelle. Voittomarginaali on hieman vajaat viisi minuuttia kakkoseksi sijoittuneeseen, wild-card-statuksella osallistuneeseen ja nelivetoisella Ford Sierra Cosworthilla ajavaan Italian Valter Pierangeliin. EM-pisteistä ajava Puolan Maciej Lubiak–Gregorzy Dacowski Porsche 911 Carreralla oli kolmas. Wild-cardilla ajavat eivät saa EM-pisteitä, joten puolalaisille kisasta toiseksi korkeimmat pisteet.

EM-sarjassa kahdessa osakisassa; tänä vuonna Tsekki ja Portugali, jaetaan sarjapisteiden sekä starttaamisesta ja lopullisissa tuloksissa mainitsemisesta 10 ylimääräistä pistettä. Näin maksimipistemäärä Portugalissa on 42, kun muissa osakisoissa voitosta saa 34 pistettä.

Latvalalle voitto olikin tärkeä, sillä sen myötä varmistui lopulta hänelle historic-rallien yleiskilpailun euroopanmestaruus, joka titteli korotettiin viimevuotisesta Trophy-arvosta mestaruudeksi tälle kaudelle. Latvala on näin ollen ensimmäinen tämän mestaruuden ansaitseva. Osakisojen yleiskilpailussa 15 parhaalle jaetaan pisteet, kategoriasta riippumatta.

Historicien EM-sarjassa tärkeitä ovat neljässä ikäkategoriassa saavutetut eri mestaruudet. Latvalalla ei kategorian 4 mestaruuteen ennen Portugalin kisaa ollut mahdollisuuksia, mikäli brittikuljettaja Will Graham tulisi vain maaliin. Grahamin keskeytyksen myötä Latvalalle olisi ollut tarjolla myös kategorian 4 mestaruus.

Lähellä olikin, että tilanne voisi nyt olla toinen. Tänään ilmeni, ettei Graham pelkästään varmistele maaliin pääsyään, vaan ongelmia on ollut. Nimittäin Grahamin BMW:n vaihteensiirtäjä hajosi shakedown-osuudella ennen kisaa. Varaosia huoltojoukot yön aikana hakivat 900 kilometrin päästä eteläisemmästä osasta Portugalia. Grahamin auto saatiin kuntoon ja mies vielä mukaan kisaan. Pari spinnausta perjantaipäivän erikoiskokeilla aiheuttivat vielä pieniä murheita, mutta sinnikkäästi mies kisaansa jatkoi ja näyttää olevan maaliin pääsemässä. Vielä pitää viimeiseltä erikoiskokeelta suoriutua siirtymä maaliin.

Latvala kertoi ennen Portugalin kisaa, että yleiskilpailun voitto on hänen ainoa tavoitteensa, ja mahdollisuudet siinä vaiheessa myös yleiskilpailun euroopanmestaruuteen. Pisteitä Latvalalla on viidestä kisasta, kun kuusi parasta lasketaan loppupisteisiin. Yleiskisan lisäksi Latvala voittaa Toyota Celica Turbollaan kategorian 4 sekä luokan J2D.

Mestaruus näyttää siis toteutuvan ainakin viimeisen erikoiskokeen jälkeisten tulosten perusteella. Lauantaina ajettiin kolme erikoiskoetta kahteen kertaan, ek-kilometrejä noin 55. Näin historian ensimmäinen nykymuotoisten historic-rallien yleiskilpailun euroopanmestaruus tulee Suomeen. Hänelläkin, ja kartturi Topi Luhtisella, on kuitenkin vielä siirtymä maaliin ajettavana.

Latvalan vakiokartturi Janni Hussi ei mestaruudesta pääse nauttimaan, sillä pisteitä on kertynyt vain kolmesta kisasta.
”Ensi vuonna jatketaan historic-rallien EM-sarjassa”, paljastaa Latvala.
”Ja kotimaassa ennen EM-sarjan alkua ohjelmassa on Tuurissa helmikuun alussa ajettava Alavuden UA:n järjestämä HRT-sarjan osakilpailu.”

-kk

Categories: News

en_USEnglish